- ons 11 jul 2018, 11:03
#1259028
Jag har sökt runt på nätet och noterat att ett en knarrande/gnekande kopplingspedal inte är helt ovanligt på Volvos rent generellt (på flera olika modeller). Orsakerna till detta knarrande verkar kunna vara ett antal olika saker, dock väldigt sällsynt att det är självaste kopplingen i sig.
I mitt fall så ökar knarrandet i omfattning när jag kört ett tag. Låter ganska lite när jag startar hemifrån, och ganska mycket när jag når fram till arbetsplatsen. Inte så tragiskt av typen "nu-går-det-sönder", utan mer ett irriterande ljud som hörs både inne och utanför bilen.
Av de tips jag läst om så känns det ganska troligt att "något" skulle kunna gå att smörja upp. Det som kändes mest troligt var att spruta in olja innanför damasken på kopplingspedalen mot golvet/väggen (inne i kupén alltså). Där ska det finnas en "stång" som många hävdar kan knarra när det är brist på smörjning. Det är lite knöligt och svårt att komma åt, men jag har spejat in olja där vid två tillfällen men kan inte säga att jag märkt någon skillnad.
Något tips hävdar att det är huvudkopplingscylindern som låter, men varken den eller kopplingen vill man väl byta på vinst och förlust.
Finns det någon som har lite tips vad som kan orsaka detta på en Volvo 800 serie, och som blivit av med oljudet?
Det skulle kännas kanon att få bort detta trista oväsen :).
I mitt fall så ökar knarrandet i omfattning när jag kört ett tag. Låter ganska lite när jag startar hemifrån, och ganska mycket när jag når fram till arbetsplatsen. Inte så tragiskt av typen "nu-går-det-sönder", utan mer ett irriterande ljud som hörs både inne och utanför bilen.
Av de tips jag läst om så känns det ganska troligt att "något" skulle kunna gå att smörja upp. Det som kändes mest troligt var att spruta in olja innanför damasken på kopplingspedalen mot golvet/väggen (inne i kupén alltså). Där ska det finnas en "stång" som många hävdar kan knarra när det är brist på smörjning. Det är lite knöligt och svårt att komma åt, men jag har spejat in olja där vid två tillfällen men kan inte säga att jag märkt någon skillnad.
Något tips hävdar att det är huvudkopplingscylindern som låter, men varken den eller kopplingen vill man väl byta på vinst och förlust.
Finns det någon som har lite tips vad som kan orsaka detta på en Volvo 800 serie, och som blivit av med oljudet?
Det skulle kännas kanon att få bort detta trista oväsen :).