Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har två stycken Volvo S70 och i den ena (en T5:a med modellår 2000) höll jag på att pilla med mätarnålarna förra året. Jag målade om dem och så vidare, men blev aldrig vidare nöjd med resultatet. Trots det har jag låtit det vara målade nålar sedan dess. Tidigare i år köpte jag en extrabil, en annan Volvo S70 (dock en 140-hästare med modellår 1999), som är helt och hållet original.

Nu funderar jag på om jag kan ta det ickemodifierade mätarhuset från den äldre av dem och sätta in i min T5:a, för att på så vis återfå de vanliga röda nålarna? Jag slipper helst att lossa på nålarna och jag kommer inte att köpa ett begagnat mätarhus av standardtyp, för planen är ändå att försöka komma över ett R-mätarhus i framtiden till T5:an.

Problemet är att den med modellår 1999 har mekaniskt gasspjäll och den senare har det elektroniska. Däremot har båda mätarhusen "MAX" skrivet längst upp vid bränslemätaren. Båda två har också samma färddatorinformation och ser helt identiska ut från utsidan.

Kommer det att fungera att byta mätarhusen mellan dessa två bilar eller krockar det med datorsystemen i och med T5:ans modernare teknik?

Ha en fortsatt trevlig helg!
Lucif3r skrev: lör 05 maj 2018, 16:14 Om det står MAX på båda ska det fungera. Det finns mig veterligen bara 2 olika hus.
Kan jag ha en sådan tur alltså? :-D

När jag åkte och tittade på den äldre av dem hade jag tankarna om att jag skulle kunna plocka allehanda delar av fräschare slag från den och sätta in i T5:an, men sedan när jag kom dit (25 mil bort) insåg jag att den hade det äldre motorsystemet, varpå jag blev en aning besviken. Men ifall det fungerar ändå med mätarhusen skulle jag bli överlycklig!

Vad är värsta tänkbara scenario om man försöker koppla in mätarhuset och bilen inte godtar det? Felkoder? Jag har såväl VIDA DiCE som VOL-FCR att tillgå i ett sådant fall.
Lucif3r skrev: lör 05 maj 2018, 16:31 Det värsta som händer är att det inte fungerar helt enkelt. Dom nyare(99-00) använder sig av CAN-BUS data för information, vilket inte existerar i dom äldre.
Underbart! Då blir det att testa att byta husen när T5:an väl ska rullas ut från garaget. :-)
Falsklarm av insekt?

Fick "springa" ut till bilen igår […]

Är en svets diffad låda på den o […]

Låter ju nog som lagerljud och om det inte t[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Jag tror också att allt är precis som d[…]