- tis 27 mar 2018, 11:15
#1241400
Hej.
Jag har en S70 TDI -99 med D5252T.
Är lite sugen på att byta pumpremmen i förebyggande syfte då jag inte har den blekaste aning om när den är bytt senast. Kamremmen är bytt för 3000mil sen i alla fall...
Bilen går fint i dagsläget och startar relativt lätt i kallgrader också.
Har kollat runt med verkstäder och dom flesta vill ha 5700:- för detta jobb :shock: Mer än vad bilen är värd alltså.
Därför är jag sugen på att göra jobbet själv....
Någon här som bytt pumprem i sin bil? Om man låser pumpen i sitt läge och släpper på spännaren/löphjulet och monterar en ny rem och ny spännare/löphjul så borde väl bilen åtminstone starta efteråt? Sen lämna iväg på dynamisk pumpinställning. Behöver man plocka loss kamdrevet och i så fall varför?
Jag har en S70 TDI -99 med D5252T.
Är lite sugen på att byta pumpremmen i förebyggande syfte då jag inte har den blekaste aning om när den är bytt senast. Kamremmen är bytt för 3000mil sen i alla fall...
Bilen går fint i dagsläget och startar relativt lätt i kallgrader också.
Har kollat runt med verkstäder och dom flesta vill ha 5700:- för detta jobb :shock: Mer än vad bilen är värd alltså.
Därför är jag sugen på att göra jobbet själv....
Någon här som bytt pumprem i sin bil? Om man låser pumpen i sitt läge och släpper på spännaren/löphjulet och monterar en ny rem och ny spännare/löphjul så borde väl bilen åtminstone starta efteråt? Sen lämna iväg på dynamisk pumpinställning. Behöver man plocka loss kamdrevet och i så fall varför?