Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S80_140HK
Hej.

Jag har en S70 TDI -99 med D5252T.

Är lite sugen på att byta pumpremmen i förebyggande syfte då jag inte har den blekaste aning om när den är bytt senast. Kamremmen är bytt för 3000mil sen i alla fall...

Bilen går fint i dagsläget och startar relativt lätt i kallgrader också.

Har kollat runt med verkstäder och dom flesta vill ha 5700:- för detta jobb :shock: Mer än vad bilen är värd alltså.

Därför är jag sugen på att göra jobbet själv....

Någon här som bytt pumprem i sin bil? Om man låser pumpen i sitt läge och släpper på spännaren/löphjulet och monterar en ny rem och ny spännare/löphjul så borde väl bilen åtminstone starta efteråt? Sen lämna iväg på dynamisk pumpinställning. Behöver man plocka loss kamdrevet och i så fall varför?
Användarvisningsbild
av Hilmer
Det kanske inte är så svårt när man väl ser det framför sig, men de bilder och beskrivningar som går att hitta så ska det till både specialverktyg, indikatorklocka och en dynamisk test med Vida.
av S80_140HK
Jo precis. Att man behöver indikatorklocka för att nolla pumpen vet jag, speciellt om remmen hunnit gå av. Jag tänkte vara steget före dock :)

Verkar vara lite olika bud i ämnet.... Vissa skriver att kamdrevet måste tas loss och då behöver man ett mothåll för att inte knäcka kamaxeln... Vissa skriver att det inte alls behövs för att byta pumpremmen.... Ska man byta kamrem också så förstår jag varför drevet ska tas bort, för då måste man sätta en "tolk" där drevet sitter.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Nu sitter väl pumpen i andra änden även på din motor så kamremmen berörs ju inte alls om man bara ska byta remmen till pumpen.
Men vill minnas att jag läst att man bör knacka loss kamdrevet (bak på motorn) för att kunna veta att motorn är nollad ordentligt innan man hänger på den nya remmen, det finns ett spår i kammen som ska ligga i väg med motorn.
Sen ska man nolla och låsa pumpen, därefter ska man kunna byta rem.
Men hur avancerat man vill göra detta beror väl på hur van man är vid dessa motorer.
V60 sliter däck bak

Ja mina bak däck höll bara 1.5 sommar...[…]

Smäller höger fram

Senaste nytt, på bilsemestern långt he[…]

Det kan vara lite krångligt att veta p&arin[…]

Oki , be at dom letar efter RTTI patch , det var […]