Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rudolfroffe
Har köpt Biltemas drivknut, och deras avdragare avsedd för drivknut. Någon på jobbet påstår att den avdragaren kan dra av den gamla låsringen på axeln också. I h-e. Jag har dragit så mycket jag orkar, med långt skaft.

Om jag måste plocka bort låsringen - hur gör man?

Eller ska jag skaffa en större avdragare och dra med muttermaskinen?

När jag sedan monterar den nya knuten - i vilket moment skall den låsringen på plats?

S70 -98 gäller det.
av Kena
Det finns 2 olika modeller av låsringar. Den ena, som du nog har eftersom den sitter hårt fast, måste man lossa för att få loss knuten. Jag har inte lossat den sorten så jag vet inte hur man gör men googla så finns det bilder. Hittade bild på en Saab och förmodligen så är det samma till Våfflo.
av MickeM
Drivknut med mutter så är det en låsring som måste öppnas.
Knutens inre ring har ett spår där de två flikarna sitter.
Man får torka rent fettet för att se. En mejsel kan böja isär dom.
Sen går den isär fint.

Drivknut med skruv har en c-ring. Den brukar släppa relativt lätt, men vissa kräver en del övertalning.
Jag drar i en bit gängad M10 stång med svetsad mutter där orginal skruv sitter. (Har inte hittat någon M10 skruv tillräckligt långt gängad)
Håller knuten rak. Drar till skruven/stången något, och en knack med en plastklubba så är den isär.

Annars är ju avdragaren du redan har att föredra.

Se upp så du inte drar isär inreknuten för långt så den ramlar isär!
av Rudolfroffe
MickeM skrev:Drivknut med mutter så är det en låsring som måste öppnas.
Knutens inre ring har ett spår där de två flikarna sitter.
Man får torka rent fettet för att se. En mejsel kan böja isär dom.
Sen går den isär fint.

Drivknut med skruv har en c-ring. Den brukar släppa relativt lätt, men vissa kräver en del övertalning.
Jag drar i en bit gängad M10 stång med svetsad mutter där orginal skruv sitter. (Har inte hittat någon M10 skruv tillräckligt långt gängad)
Håller knuten rak. Drar till skruven/stången något, och en knack med en plastklubba så är den isär.

Annars är ju avdragaren du redan har att föredra.

Se upp så du inte drar isär inreknuten för långt så den ramlar isär!
Jag har mutter. Pettsson skrev tidigare om en speciell tång för detta ändamål. Biltema slutade sedan med artikeln. En typ plattång som öppnar de små platta klackarna på låsringen. Surfar nu runt för att hitta den tången. Försökte också peta med en mejsel, enligt ditt förslag - kanske skulle försöka en vända till...
Kallt i garagelängan nu också, jla vinter!
av Kena
"Kallt i garagelängan nu också, jla vinter!" Ta loss drivaxel och gör jobbet inomhus om du inte gjort det redan. Du ska ju trycka in fett i nya knuten sedan och det kan ju inte vara kul att göra ute. Jag spände fast knuten i ett skruvstycke (väldigt försiktigt) med axeln fastsatt så den går att motionera fullt ut i alla vinklar för att fettet ska in överallt i leden.
av Rudolfroffe
Kena skrev:"Kallt i garagelängan nu också, jla vinter!" Ta loss drivaxel och gör jobbet inomhus om du inte gjort det redan. Du ska ju trycka in fett i nya knuten sedan och det kan ju inte vara kul att göra ute. Jag spände fast knuten i ett skruvstycke (väldigt försiktigt) med axeln fastsatt så den går att motionera fullt ut i alla vinklar för att fettet ska in överallt i leden.
Finns det ingen låsring längst in? Är det bara att dra ut, och skjuta in sedan? Det skulle ju underlätta ordentligt!

Nya knuten har jag redan fettat in i värmen, men ändå. jla vinter!
av Kena
Kolla här, nu är det från en Renault men jag tror det ser likadant ut på de flesta bilar med samma konstruktion

Har du verkligen fettat in nya knuten ordentligt så du har fett på alla glidytor? För att göra det så måste man nog ha axeln monterad i knuten för att kunna vrida den i alla ledder och smörja ordentligt. Missar du det så kommer inte knuten hålla särskilt länge för fettet kommer inte söka sej in av sej själv.
av MickeM
Drivaxeln dras ut ur lådan inkl inre knuten komplett om Den ska bort ifrån bilen.
Den vänstra som är kort sitter med snappring, och får böjas ut med mejsel tex.
Dra INTE i axeln, för då kan du dra isär inre knuten för långt, och då ramlar dom kulorna ur.

Den långa högra sitter bara med stödlagret på motorn.

Fettet ska masseras in mycket väl i nya knuten. Sätt en stång i knuten och böj den är alla håll medan du trycker i fett.
Detta tar 15min att göra rätt.
Slarva med detta och nya drivknuten är slut efter några tusen mil.

Det kan rinna ut olja när du drar ur axeln ur diffen.
Se till att ha olja hemma.
Påfyllning är vid vänster drivaxel.
av Rudolfroffe
MickeM skrev:Drivaxeln dras ut ur lådan inkl inre knuten komplett om den ska bort ifrån bilen.
Så blev det. Hela axeln bort, ingen olja rann ut, men så har jag en rejäl slagsida på bilen.
Lyckades inte få av drivknuten på plats. Undrar hur Volvos låsringstång ser ut?

Jla vinter!
av Kena
Rudolfroffe skrev:
MickeM skrev:Drivaxeln dras ut ur lådan inkl inre knuten komplett om den ska bort ifrån bilen.
Så blev det. Hela axeln bort, ingen olja rann ut, men så har jag en rejäl slagsida på bilen.
Lyckades inte få av drivknuten på plats. Undrar hur Volvos låsringstång ser ut?

Jla vinter!
Kolla i länken jag skickade ovan, borde vara en sådan de har. Men kanske skulle funka med en låsringstång? Googla på låsring tång och platt så dyker det upp en del.

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]

Generator laddar ej batteriet

Jag missade ditt andra meddelande medan jag skrev […]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]