Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av saligone
Tjena!

För ca 2-3v sen gjorde jag en usväng i låg hastighet och helt plötsligt sluta bilen å driva och jag gick ut å kollade å såg att vänster däcket stog åt helvette!

Konstaterade att nedre vänster länkarm lossnat ur spindeln (bulten som låser fast va också borta) och eftersom den losnade så ploppade även hela drivaxeln ur växelådan. (jävla tur att detta hände i låg hastighet!)

Jag är på gränsen att bli utbränd så jag tänkte att jag ställer bilen vid "mecken på hörnet" och ber dem sätta ihop detta, då jag inte ens orkar tänka på att göra det sj, och förklarade att det borde va ganska lätt att fixa, då alla delar borda va hela för det hände i så låg hastighet., tryck in drivaxeln i lådan igen och länkarmen i spindeln igen och lås med en bult, typ så.

Men nu har den stått där i närmare 3v, så jag ringde och kollade hur det gick, men dom hade knappt kollat på felet och har fortfarande inte rört bilen, så jag tänkte att kanske ska jag ge mig på detta själv iaf.

Vad tror ni? Hur drygt är det å trycka in drivaxeln igen (har aldrig bytt drivaxel förr, men har fårstått att man bara ska ploppa in den med lite fett.)
sen med axeln på plats trycka in länkarmen i spindeln å låsa med ny bult och loctite? Borde ju va jävligt lätt så länge allt är helt, dock står den ju ute nu å har inge verktyg där så kyla å tillgängligheten blir ju lite problem, men fan det borde ju va skit lätt för meccen att få ihop det där, när dom har allt 5m ifrån, och det borde väll max ta några timmar för dem att sätta ihop det där när allt är helt, och borde inte kosta många hundralappar eller?

Sen gick jag i banorna att skita i den här bilen å köpa en ny liknande för 5-10k eftersom jag ändå skall besiktiga å skatta den nuvarande å säkert behöver laga nått annat, sen är både sommar och vinter däcken slut så då kan man ju lika gärna köpa en ny å ha den här som reservdelsbil, förövrigt går den bra och allt funkr, förutom drivaxeln nudå..

Men det borde väll va ett hyffsat lätt ingrep att tryck tbx drivaxeln och länkarmen i spindel, specielt för en bilverkstad!?

Vad tror ni experter? ?:-/
Användarvisningsbild
av Hilmer
Om vi förutsätter att alla delar är okej och att allt flyter på så är det ett jobb som kanske tar en halvtimme i sakta mak, så det bör även en fullbokad verkstad kunna hinna med någon gång under tre veckor.
Behövs delar bytas ut så tar det ju så klart längre tid.
Och inte är det svårt att göra själv om man är någorlunda händig och vet och förstår hur delarna hänger ihop.
Hilmer skrev:Om vi förutsätter att alla delar är okej och att allt flyter på så är det ett jobb som kanske tar en halvtimme i sakta mak, så det bör även en fullbokad verkstad kunna hinna med någon gång under tre veckor.
Behövs delar bytas ut så tar det ju så klart längre tid.
Och inte är det svårt att göra själv om man är någorlunda händig och vet och förstår hur delarna hänger ihop.
Tack för svar!

Ne alltså allt borde va helt!
Som sagt gjorde en vänster u-sväng i låg hastighet och då ploppade skiten ur så vänster hjul stog å pekade åt vänster typ 90 graders vinkel.
Men hur petigt är det att trycka in axeln i växelådan igen? måste det va typ i nått specielt läge, me låsringar å skit?
Har ju i huvudtaget inte ens orkat att googla på hur man gör detta själv (då jag lämmnade in skiten och tänkte att det borde dom lösa på en eftermiddag)
Användarvisningsbild
av Hilmer
Drivaxeln behöver man som regel bara vrida lite på för att den ska komma rätt i splinesen, sen slinker den in, sen avslutar man med att trycka till den så att den klickar i ordentligt.
Lite olja på axeln skadar ju så klart inte att ha, speciellt som den legat ute i det fria några veckor.
Har du otur så har den rostat så man får putsa lite, men den bör ju haft olja på sig och bör ha klarat sig, men man vet aldrig.

Vad det gäller bulten till spindelleden så vet jag inte på rak arm ifall det är vanlig 8.8 eller om det krävs annat, men det går ju att ta reda på.
av MickeM
App app app!

Nu vill jag inte vara negativ, men det finns en betydande risk för att inre knuten ramlat isär internt.
Dvs kulorna har ramlat ur.
Det gör den ofta, om man bara råkar dra isär inre knuten för långt.
Har hela inre knuten ryckts ur lådan, är det ju nästan garanterat.

Det går att plocka ihop den igen, men kräver drivaxel på arbetsbänken, tålamod, Youtubefilm på hur det ska sättas ihop, tålamod, något att avreagera sig på, mer tålamod, slutligen lite fett, och montera allt.

Fyll upp växellådsoljan som runnit ut!
Nivå/fyllnadsplugg strax intill vänster drivaxel.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Jag har aldrig varit med om att inre knuten lossnat och då har jag ändå haft ute rätt många drivaxlar under årens lopp, både på hemmaplan och i mitt arbete. Men visst finns det en liten risk att det ändå skett i just detta fallet för här har det varit lite andra krafter och annat som kan påverka resultatet.
Tja, Tack för alla svar!
Riktigt schysst forum det här!

Det är ju så satans kallt ute så det blir svårt att göra nått åt saken nu, men ska försöka åka förbi där å inspektera lite närmare på grejjerna, då jag inte gjort det än, lackade bara ur å ringde bärgaren, sen har den stått. kan ta lite kort också. men släpar man dit en domkraft å en verktygsats borde man kunna fixa det ganska fort då om allt är helt. fixar fram rätt bult och mutter till länkarm/spindel, sen ere inga andra låsbrickor eller nått som skall sitta på den inre drivaxeln som kan ha trillat bort? Ev. har jag hittat en likadan bil ny bes+skatt för några tusen, så kanske köper denna å har så länge å slänger ihop den andra sen och säljer en av dem, eller plockar delar från dem till nästa besiktning osv.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Om du kan få tag på en liknande bil för några tusen så är det väl bara att slå till, den andra kan du ju istället fixa till när våren och värmen är kommen! ;)
Ja under förutsättning att du har någonstans att ha bilen under tiden, eller om den kan stå kvar där den står!?
Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]