Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av malajo
Har en bekant som har en 850 -95.
Hon har en sån liten extranyckel, vilket jag fattat ska vara en imobillizer?
Hon har haft en hel del start-problem med bilen och om jag fattat henne rätt har en verkstad kopplat det till start-spärren.
Hon har typ inga pengar så hon har inte bett dom fixa något, i stället ber hon mig lösa det

Det e som sagt start-problem, hon kör till affären typ och när hon kommer ut igen vill inte bilen starta. Så har det varit ett ganska bra tag. Om hon väntar en stund brukar det lösa sig, och bilen går att köra hem.
Nu ringde hon mig för nån dag sen och då hade bilen dött mitt i trafiken, vägrade starta efter det. Hon fick panik typ och körde slut på batteriet med en massa start-försök. Startmotorn går alltså runt.
När jag kom dit ca en halvtimme senare startade bilen utan problem med startkablar.
Hon säger att när den dog så började dioden på startspärren blinka.

Men när jag sökte på liknande problem hittade jag en tråd där någon skrev att start-spärren inte kan döda motorn typ utan bara förhindra start-försök.
Hur ligger det till med detta? Man får väl ingen soppa om start-spärren är aktiverad? I så fall borde väl ett glapp eller liknande kunna få motorn att dö?
Så vitt jag vet är bilen i övrigt ganska omskött och den funkar hur fint som helst annars.

Det jag funderade över innan sökningen var om man kunde plocka bort immobilizern?
Såg en del folk som haft samma tankar men dom verkade bara ha problem med starten, inte att den dött för dom.
I vilket fall så var inte folk villiga att dela ut info om hur uppkopplingen går till då dom trodde att gamla bilar skulle bli med stöld-begärliga eller nått.

Så hur gör vi med hennes bil?
Ska man ge sig på start-spärren eller är det nåt annat som strular för henne?

Hur vet vi om det är start-spärren?
Är det endast soppa som spärras eller går inte startmotorn heller om start-spärren är aktiverad?

Skickat från min VKY-L29 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Hilmer
Den typen av startspärr förhindrar bara att startmotorn går runt, så det är mest troligen ett annat fel.
Ett klart vanligt fel på dessa bilar när dom inte vill starta alls, stannar plötsligt eller startar men stannar efter ett tag är bränslereläet, prova med ett annat eller provkör pumpen genom att brygga 15 & 87 i reläets kopplingsplint så ska pumpen gå.
Sen har vi ju allt annat också som kan strula beroende på hur pass välservad bilen är, tänddelar är ju en vanlig åkomma, rotor/lock/stift/kablar är sådant som slits men detta är där ingen (förutom ytterst få) som byter förrän bilen inte vill gå längre.

Det är ju en början i alla fall! :)
av malajo
Om det skulle vara bränslerelät som är kasst är det väll ganska lätt att testa?
Brukar man inte höra pumpen gå igång när man slår på tändningen?
Vart sitter pumpen? Vart ska jag lyssna i så fall?

Eller borde man känna att relät klickar till vid tändning?

av mattsson81
om det är dåliga lödningar så brukar det räcka med å rucka lite på relät så går bilen en liten stund - några dagar
dvs om bilen inte startar å man ruckar på relät å den startar så är det relät
av malajo
Pillade lite med bilen idag.
Det har gjorts en hel del start-försök med den så batteriet var helt dött, kopplade på start-kablar och då kände jag att relät klickar vid tändning.
Efter mycket om och men hostade bilen igång.
Lite småryck på tomgång tycker jag men annars gick den fint.
Körde en liten sväng och efter ca 500 meter dör den när jag släpper gasen för att lämna företräde.
Bilen är en automat så att rulla igång funkade inte, hade alltså lite rull på bilen.

Testade en stund till med kablar men då ville den inte starta, det e ganska svårt att få till bra kontakt med kablarna så det kanske bara var att vi inte fick tillräckligt med kräm för starten.

Ska ladda upp batteriet och testa mer.

Plockade bort relät i alla fall och tänkte undersöka det lite.
E det nån som vet vad det är som brukar strula med dom?
Kallödning har jag fått fram men var?
När man lödar om dom, går man över alla lödningar då eller e det några speciella?
Tycker inte detta relät ser ut att lida av några kallödningar i alla fall.

Givetvis skulle vi testat "klicket" när vi inte fick igång bilen men då tänkte jag inte på det

av malajo
Har undersökt det lite och hittar 2 st lödningar som ser lite misstänksamma ut. Har lödat om dom, får se om det gör nån skillnad.

Ska testa läsa ut felkoder på bilen oxå.

Bild

Ad-blue trix?

I bensinbilar på 80 och 90 talet, innan vi f[…]

Lagning av mindre lackskador

Nu beror mitt uttalande en del på hur stora/[…]

Volvo Assistans - och sedan?

Gäller det här Volvo allmänt eller […]

Det är ju då en före detta sugis s[…]