Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Berca
Har funderingar på att köpa en V70 XC där man plockat bort kardanen pga havererat mellanlager. Bilen är nu endast FWD men går inte att köra med eftersom det blir stora vibrationer i hastigheter över 80 km/h...

Min undring är om det är mest troligt att det bara är ny kardan som behövs eller om risken finns att fördelningslådan också är paj? Såklart väldigt svårt att säga utan exakt felsökning men vad skulle vara mest sannolikt?
av MickeM
Om kardanen vore felet, skulle du inte ha några problem med den bortplockad.
Förutom saknad bakhjulsdrift då, givetvis.

Besiktningen säger ajabaja utan också.
Är den reggad AWD, ska den vara AWD.

Dom testar förvisso inte AWD funktionen, men med bortplockad kardan är det uppenbart att den inte funkar.

Rasad vinkelväxel eller bakaxel borde inte vibrera direkt tycker jag.
Bara väsnas.

Att det inte är vanlig hjul-obalans har du kollat förstås?

Edit:
Läste igen, och ser att du menar att den durrar MED kardanen.
Stödlagret och dess hållare går att byta på vissa årgångar.
Kardanen delas då, och skarven är precis under lagret.
Lagret kapas bort och sen får man ta en U-formad stålkil, och slå isär den. Låsring som håller ihop.
Kanske lite rost också numera....

Besvärligt om man inte har bra utrustning typ kapmaskiner, städ osv? Uuuja!

Om du söker finns det en bra tråd om det.

Det finns också företag som byter lagret till rimlogare pris. än det ohemult dyra nyköpet av kardanaxel.
Om det ens finns längre.
av Berca
Nej, du läste rätt. Bilen går inte att köra utan kardanen pga missljud/vibrationer. Jag har alltså inte själv testat bilen utan går bara på säljarens info.

Den är också underkänd på besiktningen pga att den inte är AWD längre. Är själv lite dålig på de olika symtomen som kardan, fördelningslåda och vinkelväxel ger...
av MickeM
Aha.
Jag skulle u dvika att köpa den.
Risk för att den blir dyr.
Med dommfelen borde den inte kosta mer än enstaka tusen, men det drar iväg...

Du kan ju köpa en fungerande AWD besiktad och allt för ca 10,000kr, (häromkring iaf) med då ev enklare defekter....
av Berca
Ja, du har så rätt... bara så synd för bilen är jättefin och har bara haft 4 ägare. Skit att AWD-systemet pajat! :(
Användarvisningsbild
av Lucif3r
AWD-systemen på dessa årgångar är mer ofta än inte kassa. I 90% av fallen är det användarfel, mest pga. att man använt "bästa däcken bak" eller tvärtom, där omkretsen är markant olika(2-3mm). Det som händer då är att viscokopplingen helt enkelt slirar sönder. Beroende på hur långt man kör kan man behöva skifta fram/bak flera gånger per säsong för att hålla omkretsen lika och skona viscon.

Personligen anser jag att man överlag ska undvika AWD av dessa årgångar, just för att den ofta är sönder, eller kommer gå sönder, samt är fruktansvärt dyr att laga. Dessutom drar ju faktiskt AWD-modellerna mer bränsle än FWD-modellerna, om det är något man är orolig över.

Vill man ha en volvo-AWD bör man titta på årgångar -03 och uppåt, som fick Haldex system istället för visco. Haldex är inte skottsäker den heller - långt ifrån, men betydligt tåligare än Visco.

Mitt råd är iaf att leta reda på en fin FWD istället.
av Berca
Har haft Haldex AWD:er också men behöver en billig andrabil nu i vinter. Tycker Första XC:n är skitsnygg och vill gärna ha en igen... :)

Hej Jag har en vän som har köpt en xc9[…]

Service Peugeot 107 2007

Hur skulle du säg att den övergripande k[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?

Ja, det är helt sagolikt vad folk verkar leva[…]