Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av conny850GLT
Tjena alla 850:fans...
Min 855:a 96:a Glt 20 ventiler, klickade till vid startförsök och sen var det dött.Dan innan tryckte jag på larmknappen på fjärren, börja blinka när jag satte i nyckel,och sen gick den o starta. Men sen blev det som sagt svart.Ladda batt. utan resultat.Måste vara startmotor,tänkte jag.
Ny startmotor,biltema.Ut med gamla.Mätte båda löst och efter jag förstått hur man skulle koppla in dem klicka den nya men gamla var död.
I med den nya men nu lyser tändning o larmdiod blinkar normalt o fjärren funkar perfekt, som den gjort hela tiden.

Men vid startförsök slocknar halvljus som det ska men inget ljud ifrån startmotor.Bogserade igång den igår och den går som en klocka,allt lyser o brummar normalt.Sen stänger jag av tändning och provar igen.Heltdött o tyst ifrån startmotor ! Vad f.. är fel ???
Alla säkringar hela o det kommer spänning till lilla kabel till startmotorn,kolla med voltmeter !!!

Kan det vara styrbox eller databoxen eftersom den går så perfekt när man drar igång den ?!
Trodde de var dåligt batt. men parallellkopplade ett till Volvobatt. och det hjälpte inte.
Svarta reläer 210-211 byglade jag också enligt foruminfo. inget resultat.
Tacksam för tips alla 850- fans !!!
Mvh Conny
av LOB
Är du säker på att batteriet ble laddat när du laddade? Har du mätt spänning innan belastning och efter 10 min med full belastning (ljus, fläkt, sätesvärme etc). Låter som det inte är tillräckligt med ström för startmotorn....
av MickeM
Låter som tändlåskontakten tycker jag.....

Kommer det ens ström i lilla kabeln på startmotorn när du vrider på nyckeln? Ta av kontakten och mät i den.
Den kabeln aktiverar solenoiden som drar fram drevet, och då aktiveras själva elmotorn av en kontakt i solenoiden i samma moment.

Startmotorn går säkert, om du lägger direktspänning på lilla kontakten på startmotorn. (Utan elkontakten på)
Men se nu för tusan upp, så du har friläge, så inte bilen kör över dig....
Användarvisningsbild
av Hilmer
Om det kommer fram ström på den lilla kabeln vid startmotorn vid startförsök så kan man bortse ifrån larm, box eller annat liknande.
Då handlar det om att det inte kommer fram tillräckligt med ström för att dra runt startmotorn, orsaken till detta får man ju då leta efter.
Se till att alla kontaktytor vid batteri, startmotor och jordpunkter är riktiga.
Ett vanligt fel är att jordkabeln som går från batteriet ner till växellådan går av, detta har på vissa bilar inneburit att motorn har för dålig jord och då blir det inte kraft nog att dra runt startmotorn t ex.
av conny850GLT
Gokväll vänner...
Batt.tar emot laddning.Ena ger ca. 12,6 andra ca 12,4 när de är fulla.
Blev ingen skillnad när jag paralellkoppla dem.
Kolla lilla styrkabeln o satte mej i bil o vred på start (med voltmetern kopplad till lilla kabel), o såg genom vindrutan på voltmetern,att det blev lite över 12 V när tändnyckeln var i botten,inget innan.
Ska prova ge starten en ny knuff igen o lägga plus matning ifrån batt. direkt på lilla polen på starten o först ta bort kabeln ifrån stiftet, få se vad som händer.
Har för mej att jag redan gjort det men....
Känns som det är ett litet skitfel då den går helt rent när jag bogserat igång den !
Köpte en billig kodavläsare OBD2 heter det väl, för 299:- på Biltema som jag inte provat ännu.
Återkommer !
Mvh Conny
av MickeM
conny850GLT skrev:Gokväll vänner...
Batt.tar emot laddning.Ena ger ca. 12,6 andra ca 12,4 när de är fulla.
Blev ingen skillnad när jag paralellkoppla dem.
Kolla lilla styrkabeln o satte mej i bil o vred på start (med voltmetern kopplad till lilla kabel), o såg genom vindrutan på voltmetern,att det blev lite över 12 V när tändnyckeln var i botten,inget innan.
Ska prova ge starten en ny knuff igen o lägga plus matning ifrån batt. direkt på lilla polen på starten o först ta bort kabeln ifrån stiftet, få se vad som händer.
Har för mej att jag redan gjort det men....
Känns som det är ett litet skitfel då den går helt rent när jag bogserat igång den !
Köpte en billig kodavläsare OBD2 heter det väl, för 299:- på Biltema som jag inte provat ännu.
Återkommer !
Mvh Conny
Om det kommer ström med kontakt av, men inte funkar med inkopplad startmotor, men startmotor fungerar ändå med direktström, så är det ändå kontakten i tändlåset. (Eller själva kabeln som nästan är av)
=för högt motstånd, så spänningen sjunker vid belastning.

Mät spänningen på kontakten med kabeln på plats isf.

Tyvärr är din OBD scanner värdelös på en 850.
Den fungerar from sena 1999 och framåt för felkoder i MOTORN....
Inte i ABS, AC osv i någon bil alls.
Då kostar dom mera pengar...
Till V70 år 2001-2008 finns för alla system för ca 1000kr.
Men det hjälper inte dig!
av conny850GLT
Hejohå allihobba i höstmörkret...
Gobben börja bli lite seg o inget kul att stoppa ned huvet i ett trångt motorutrymme på en åttafemti....
Hursom ska jag kolla med kablar ifrån båda polerna på batteriet,paralellkopplar ett batteri bredvid,för bästa power,
sen kan jag utesluta vissa delar av elektroniken.
Låter som ingen av er tror att det är nåt med startspärren eller relä nr.210-211 eller databox.
Om det är startnyckelhuset, hoppas jag inte det är svårt o byta, har ju visserligen Haynes, men den boken är lite bakvänd ibland.Kan ju isf. sätta dit en tryck-knapp istället,kanske,hehe....
Imorgon då jävl...ska vi se, håll tummarna !
Nattinatti......
av conny850GLT
Hej igen vänner...
Någon djupt under jordskorpan med horn, gillar nog inte mej....Regnet öser ner o inget funkar....
Provade hursomhelst startmotor med båda kablarna, direkt ifrån batt,dels först till startstift och med mejsel mellan det o plus skruv = dött
Inte tendens till något ljud eller gnista !
Nu började jag misstänka den nya biltema-starten.Provade helt enkelt den gamla igen,på samma sätt, nu funkade den perfekt ?!
Har jag blivit tokig ?!
Va f..,ohm-mätade den gamla och mellan stift-bakre skruv(jord)och flätan och jord var det kontakt och ca 0,5 ohm.
Men inte på den som sitter i bilen(biltema).Där är det bara kontakt mellan flätan o jord inte stift o jord.
Trasig ifrån början eller har jag pajat den med allt mixtrande ?
Ska försöka lämna tillbaka den o förklara,men....
Bara o riva den(tvi vale,trodde jag var klar med det trånga skitjobbet)o sätta dit den gamla men det fungerade ju inte innan jag tog bort den gamla, men bara o sätta dit den gamla o lite fett på axeln o prova igen.
Synd att man jobbar helg, hoppas på bättre väder på måndag.
Om någon orkar,det är fortsatt spännande med tips ifrån er alla !
Skön helg alla ni som kan KÖRA, med er 850 !!!
Mvh Conny :(
av conny850GLT
Hej igen alla Volvovänner....
Har ni sett filmen dum,dummare ?
Så kände jag mej igår när jag förstod varför nya startmotorn inte ville !
Det finns två "kopplingsöron" på Biltemastarten men bara en på den gamla, där var mitt misstag.
Hade givetvis satt tändkabeln ifrån startnyckel på den döda plinten som inte går nånstans.
Men uppifrån sett när nya starten sitter på plats är nu kabeln kopplad undertill jämfört med upptill på den gamla.
Hursom nu startar gamla Bettan som ett urverk igen, som den alltid har gjort.

Och jag kollade på den gamla starten extra noga o märkte att den går bara ibland,
man petar med mejseln vid drevet så kommer den några ggr. sen dör den.
Åt pipsvängen med den, nu leker livet igen med 850:in, pigg som aldrig förr !!!
Och ett stort tack för alla era tips !
Snart blir det ytterdamaskbyte, få se om jag minns hur de var......
På återhörande,bästa volvofreaks !
Mvh Conny

Hej Jag har en vän som har köpt en xc9[…]

Service Peugeot 107 2007

Hur skulle du säg att den övergripande k[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?

Ja, det är helt sagolikt vad folk verkar leva[…]