Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreasw
#1209718
Hallå! Tycker vår bil lyser så kort sträcka med halvljus.
Kommer ihåg att en besiktningsgubbe skruvade inställningen i botten för att det skulle vara godkänt. Sen kom jag på för någon dag sen att vi har nivåreglering, då måste ju lyset peka mycket högre när bilen inte pumpat upp trycket bak, sen när man kör så försvinner lyset nästan under bilen!

Hur ska man ställa in en bil med nivåreglering?
Senast redigerad av 1 andreasw, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
#1209751
Nivåreglering är en sak. Ljusviddsreglering är en annan. Den förstnämnda har ingenting med lamporna att göra alls utan enbart att göra fjädringen hårdare med tung last. Det är ljusviddsregleringen som sköter all justering av lamporna. Normalt sett finns ett "grundläge" som justeras manuellt via rattarna där framme. Det är alltså det som gäller när bilen är normallastad. Sedan utifrån det finns en automatisk justering som sänker ljusen om bilen börjar luta bakåt pga last.

Det enda rimliga du kan göra är att åka in till en verkstad som har en ljusprovare och be dem justera grundläget. Håll absolut inte på och skruva själv, det kan bli ett rent h-e för dina medtrafikanter.

Obs att ovanstående inte gäller om du har ngn varningslampa lysande i bilen. Då är problemet ett annat.
#1209841
Lövet skrev:Nivåreglering är en sak. Ljusviddsreglering är en annan. Den förstnämnda har ingenting med lamporna att göra alls utan enbart att göra fjädringen hårdare med tung last. Det är ljusviddsregleringen som sköter all justering av lamporna. Normalt sett finns ett "grundläge" som justeras manuellt via rattarna där framme. Det är alltså det som gäller när bilen är normallastad. Sedan utifrån det finns en automatisk justering som sänker ljusen om bilen börjar luta bakåt pga last.

Det enda rimliga du kan göra är att åka in till en verkstad som har en ljusprovare och be dem justera grundläget. Håll absolut inte på och skruva själv, det kan bli ett rent h-e för dina medtrafikanter.

Obs att ovanstående inte gäller om du har ngn varningslampa lysande i bilen. Då är problemet ett annat.
Kanske inte har nivåreglering, har nivomat dämpare bak vet jag. Samt en rulle i bilen för att ställa ljushöjden. Just nu lyser halvljuset kanske 10-15m. Känns som det är alldeles för lite! Bilen är ju hängig där bak tills man har kört en liten bit.
av Lövet
#1209847
Glöm det jag skrev om ljusviddsreglering. Det avser bilar med xenonljus. Du måste ha Halogen IOM manuellt ljudreglage.

Attdu bör åka till verkstad med ljusprovare stämmer dock fortfarande som lämplig åtgärd :wink: Behöver inte vara auktoriserad, Mekonomen mfl klarar detta.
#1209932
Hilmer skrev:Vad är det för bil det handlar om?
På 850 och tidig X/70 så innebär nivåmatic att den oavsett last bibehåller höjden på bilen, vilket i sin tur innebär att ljuset inte skall påverkas nämnvärt.
Det är en v70 från 97. Men den är ju alltid låg innan man börjar köra? Innan den har byggt upp trycket i dämparna. Så om man ställer in lamporna då när det inte finns tryck borde det bli bananas kan jag tycka.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1209941
andreasw skrev:
Hilmer skrev:Vad är det för bil det handlar om?
På 850 och tidig X/70 så innebär nivåmatic att den oavsett last bibehåller höjden på bilen, vilket i sin tur innebär att ljuset inte skall påverkas nämnvärt.
Det är en v70 från 97. Men den är ju alltid låg innan man börjar köra? Innan den har byggt upp trycket i dämparna. Så om man ställer in lamporna då när det inte finns tryck borde det bli bananas kan jag tycka.
Nivåmatic har alltid samma höjd, inget som behöver jobba upp sig.
I annat fall har du ett annat system, och för att få ett korrekt svar så får du ju tala om för oss andra vilket system det handlar om så svaret på din fråga blir så rätt det går.
#1210014
Jag hadde nivomatics på min 850, stod den stilla nån dag så hade dämparna sjunkit ihop, men pumpar upp sig vid körning.
Nivåregleringen för lysena är till för om jag förstått det rätt om du lastar mycket i bilen eller har släpvagn kunna justera ner lysena så det inte bländar andra trafikanter.

och som ovan skruva inte själv inställningen kommer inte bli rätt.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1210036
Hustruns -93a har nivåmatic varav den högra t o m läcker en aning, men den tappar inte trycket och sjunker.
Bilen körs mån-tis, resten av veckan står den still i princip.
Inte heller andra bilar i min omgivning med nivåreglering har haft det fenomenet att det sjunker så det bör ju i så fall vara dämparna som är tokslut!

Hej Jag har en vän som har köpt en xc9[…]

Service Peugeot 107 2007

Hur skulle du säg att den övergripande k[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?

Ja, det är helt sagolikt vad folk verkar leva[…]