Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vibbe
#1209602
Hej hej..

Jag funderar på att köpa en andrabil, det blir nog en V70 som har ett "litet" fel...
Tydligen må svänghjulet bytas då det är 2 delar som är vulkade ihop...
Det var så jag fick det förklarat för mig..
Är detta ett vanligt fel ??
Svårt att byta ??

Lorden
av MickeM
#1209608
Byta svänghjul är ju växellåda ner.
Svårt?
Njaee, drivaxlar ur, motor måste stöttas uppifrån, rattaxelknuten lossas från styrväxeln, subframe får släppas ner en bit, och man får läsa på hur självjusteringen av tryckplattan skall skötas, samt centreringsdon krävs alltid, men det är ändå ganska så basic skruvande.

Kopplingsbyte på mindre verkstad kostar vanligen från 12,000kr och uppåt inkl kopplingsmaterial, men exkl svänghjul.
Svänghjulet som extra reservdel = + 6000kr till.

Det är inte så svårt, men väldigt omständigt, speciellt utan billyft, och utan en bra plats att vara innomhus och en som hjälper med lyft av låda, skulle jag inte börja.
Det är inte lika enkelt som på en Volvo 240 där detta kan fixas på en eftermiddag på en parkeringsplats om man måste.

Dubbelmassesvänghjulen jag har sett, är det fjäder i.
Inget vulkat.

Sök : "Dualmass flywheel" på Youtube.

Men vad är symptomet då?
Ovanligt med direkta haverier på bensinare.
De flesta svänghjul byts med kopplingen i förebyggande, för dom upplevs glappa, och man vill inte riva igen efter nått tusen mil....
Användarvisningsbild
av vibbe
#1209613
Tack för ett snabbt svar...
Motorlyft, verktyg och plats har jag samt kunskaper i skruvande..
Fick just veta att det är en V70 GLT -99 170 hk, vet dock inte vilken motor som sitter i den...
Har inte fått ngn beskrivning av felet, må fråga..

Lorden..
av MickeM
#1209615
vibbe skrev:Tack för ett snabbt svar...
Motorlyft, verktyg och plats har jag samt kunskaper i skruvande..
Fick just veta att det är en V70 GLT -99 170 hk, vet dock inte vilken motor som sitter i den...
Har inte fått ngn beskrivning av felet, må fråga..

Lorden..

Ehhhh, du har 170hk motorn.
Finns bara en sådan = rak aluminium 5cyl bensinmotor på 2,5l med 20 ventiler, och utan turbo.

Kan vara med eller utan VVT på 1999.
Även med eller utan elektroniskt gasspjäll.

1999 är alltså ett brytår, men grunden i motorn är lika före och efter.
Bara tillbehören som skiljer, kan man säga.

Ett tickande/lätt halvtyst knackande ljud från lådan på tomgång när motorn är varm och kopplong uppe är vanligt.
Vanligt "missljud" i M56-lådan av skönhetsfel-karraktär.
Tystnar när kopplingen är fri, för då stannar allt roterande i lådan. Hörs bäst i vänster hjulhus.
= tuta och kör!
Många tror att det är rasat svänghjul.

Automater har inget dubbelmassesvänghjul.
Bara manuella.
Användarvisningsbild
av vibbe
#1209617
Hmmmm.... Ser att det "bara" är 121 kW (164,56 Hk) på bilen men en 170 hk har 125 Kw...

Nya uppgifter, det är ngt som inte tycks stämma...

Cylindervolym: 2435
Motorkod: B5254S
Motoreffekt kW: 121
av MickeM
#1209622
vibbe skrev:Hmmmm.... Ser att det "bara" är 121 kW (164,56 Hk) på bilen men en 170 hk har 125 Kw...

Nya uppgifter, det är ngt som inte tycks stämma...

Cylindervolym: 2435
Motorkod: B5254S
Motoreffekt kW: 121
Jahapp.
Det blev 164hk eller 140hk istället för 144hk och 170hk med inflrandet av VVT, och elektronisk gasspjäll.

164hk säger alltså att det är en 1999 med "nya" 2,4 motorn med VVT och elektronisk gasspjäll.
Är samma motorvolym som förr (2435 cc) , men kallas nu 2,4 i stället för 2,5, samt kallas ändå 170hk GLT i namnet.

År 2000 och nyare har 170hk igen och enklare alternativet 140hk.
Kallas nu 2,4, men turbo finns både 2,4t och 2,5t trots samma cc på alla.

Förvirrande? Jepp!
Varför? Ingen aning!
av MickeM
#1209800
VVT = Various Valve Timing.
En enhet på remskivan till insugskammen (på din 164hk) som via oljetryck varierar kamaxelns läge för att skapa bäst ventiltider för ögonblicket.
Skapar bättre ork och bränsleförbrukning.

Elektroniskt gasspjäll är ett elektriskt styrt gasspjäll.
Ingen gaswire alls. Detta för att kunna optimera gaspedalsläget efter vad föraren begär, kontra belastningen.
Sparar drygt 1,5dl/mil i förbruknning vid landsväg.

Nackdelen är att dessa tidiga elektroniska spjäll från italienska Magneti Marelli (ETM) krånglar lite med tiden.
Det finns nu firmor som renoverar dom.

Under 2002 infördes en enklare gasspjälls-enhet (ETA) gjord av tyska Bosch, och problemen minskade drastiskt.
Infördes först på turbomodeller, och sedan under 2003 även på sugmotorer.

Gas-bilarna har dock ETM-spjällen ända till 2008, samt en massa andra problem.

Hej Jag har en vän som har köpt en xc9[…]

Service Peugeot 107 2007

Hur skulle du säg att den övergripande k[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?

Ja, det är helt sagolikt vad folk verkar leva[…]