Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

har köpt en välservad/vårdad volvo v70 årsmodell 2000 , 2,4l 170hk, med ombesikning.

ett fel var avgasvärdet, co-halt tomgång.

bilen har dessa värden på bes-pappret:
CO 2500 varv: 0 (0,3) CO: 1,8(0,5)
Lambda: 1,01 (0,96-1,04) HC: 8 (100)

Bilen har nybytt motorolja och filter, luftfilter.
Motorn går otroligt jämnt å fint och drar ingen olja och har normal bränsleförbrukning.

När bilen köptes hade den låg arbetstemp, så jag bytte termostaten, och då vart de perfekt. jag for och besiktade i tro om att höga avgasvärdet berodde på låg arbetstemp men de hjälpte inget.

Har läst av med en felkodläsare, och den hittar inga felkoder.

Jag har gjort ett test med vevhusventilationen och den verkar inte igensatt.

jag har skruvat ur alla tändstift och dom såg bra ut, och jag lyste ner på kolvarna och ser ingen indikation på oljebränning. den ryker inte

jag kopplade in en felkodläsare som kunde övervaka lite olika värden:

tomgång:
kylvatten: 90grader , intake manifold absolute pressure: 27,0 kPa , Air flow rate from mass air flow sensor: 3,25 g/s
Oxygen sensor output voltage (B1-S1) : 0,500V , Oxygen sensor output voltage (B1-S2) 0,805V

2-3000 varv:
Kylvatten: 90grader , intake manifold absolute pressure: 24,0 kPa , Air flow rate from mass air flow sensor: 7,04 g/s
Oxygen sensor output voltage (B1-S1) : 0,500V , Oxygen sensor output voltage (B1-S2) 0,650V

Några ideer?
Senast redigerad av 2 brolle87, redigerad totalt 0 gång.
har kollat igen med lambdasensorvärdena när jag kollad längre tid:

tomgång:
Oxygen sensor output voltage (B1-S1) 0,475 V (hoppade runt 0,5 hela tiden)
Oxygen sensor output voltage (B1-S2) 0,950 V (låg där uppe runt 0,8-0,9

2500varv:

Oxygen sensor output voltage (B1-S2) 0,500 V (hoppade runt 0,5 hela tiden)
Oxygen sensor output voltage (B1-S2) 0,150 V Dök snabbt hit ner när jag gasade upp till 2500, och sedan höll den sig runt 0,10-0,30
Kanske någon liten avgasläcka någonstans mellan motorn och första lambdasonden. Det dras in luft (syre) där, vilket lurar motorstyrningen och gör att motorn går aningen för fett. På högre varv passerar så mycket avgaser att det inte spelar någon roll. Jag vet inte var det oftast uppstår läckor före katalysatorn på dessa bilar, men det brukar gå att lyssna och känna sig fram till dem om man är lite metodisk.
om man kör å lyssnar och står utanför och lyssnar, så hört överhuvudtaget inget avgaslekage, men jag ska nog kolla lite närmare på hela avgassystemet ändå. jag tankade även 20l etanol innan bes, men hjälpte tydligen ej
Har du möjlighet att läsa av hur adaptionerna för lambda står? Om de är runt 0% så bör det inte vara något problem med luftläckage. Dock påverkar ju din etanoltankning antagligen adaptionerna vilket gör det svårare att utesluta saker och ting.
Lucif3r skrev:... Men glöm inte att besiktningen mäter värdena vid ändröret, sonderna och katten sitter långt fram på avgasystemet.
Dvs ett ev. läckage efter katten är inget bilen öht. vet om(eller något som ens påverkar bilen), men besiktningens mätare kommer få fel värden.
Besiktningen har ju mätt värdena bak och lambda är helt okej där. Genom att då kolla adaptionerna i ECUn så bör man kunna se om man får samma värden fram och bak så att säga och då kunna utesluta luftläckage i avgassystem. Skulle problemet vara med luftläckage vid slutröret så borde lambda mätt där bak vara mycket högre kan jag tycka.
Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str&o[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]

Fjærer foran V90 CC T5

Aktiv stötdämpning, Four-C (Continuously[…]

Volvo 740 startar inte

Vill tacka för hjälpen, felet är av[…]