- tis 31 okt 2017, 19:22
#1208330
har köpt en välservad/vårdad volvo v70 årsmodell 2000 , 2,4l 170hk, med ombesikning.
ett fel var avgasvärdet, co-halt tomgång.
bilen har dessa värden på bes-pappret:
CO 2500 varv: 0 (0,3) CO: 1,8(0,5)
Lambda: 1,01 (0,96-1,04) HC: 8 (100)
Bilen har nybytt motorolja och filter, luftfilter.
Motorn går otroligt jämnt å fint och drar ingen olja och har normal bränsleförbrukning.
När bilen köptes hade den låg arbetstemp, så jag bytte termostaten, och då vart de perfekt. jag for och besiktade i tro om att höga avgasvärdet berodde på låg arbetstemp men de hjälpte inget.
Har läst av med en felkodläsare, och den hittar inga felkoder.
Jag har gjort ett test med vevhusventilationen och den verkar inte igensatt.
jag har skruvat ur alla tändstift och dom såg bra ut, och jag lyste ner på kolvarna och ser ingen indikation på oljebränning. den ryker inte
jag kopplade in en felkodläsare som kunde övervaka lite olika värden:
tomgång:
kylvatten: 90grader , intake manifold absolute pressure: 27,0 kPa , Air flow rate from mass air flow sensor: 3,25 g/s
Oxygen sensor output voltage (B1-S1) : 0,500V , Oxygen sensor output voltage (B1-S2) 0,805V
2-3000 varv:
Kylvatten: 90grader , intake manifold absolute pressure: 24,0 kPa , Air flow rate from mass air flow sensor: 7,04 g/s
Oxygen sensor output voltage (B1-S1) : 0,500V , Oxygen sensor output voltage (B1-S2) 0,650V
Några ideer?
ett fel var avgasvärdet, co-halt tomgång.
bilen har dessa värden på bes-pappret:
CO 2500 varv: 0 (0,3) CO: 1,8(0,5)
Lambda: 1,01 (0,96-1,04) HC: 8 (100)
Bilen har nybytt motorolja och filter, luftfilter.
Motorn går otroligt jämnt å fint och drar ingen olja och har normal bränsleförbrukning.
När bilen köptes hade den låg arbetstemp, så jag bytte termostaten, och då vart de perfekt. jag for och besiktade i tro om att höga avgasvärdet berodde på låg arbetstemp men de hjälpte inget.
Har läst av med en felkodläsare, och den hittar inga felkoder.
Jag har gjort ett test med vevhusventilationen och den verkar inte igensatt.
jag har skruvat ur alla tändstift och dom såg bra ut, och jag lyste ner på kolvarna och ser ingen indikation på oljebränning. den ryker inte
jag kopplade in en felkodläsare som kunde övervaka lite olika värden:
tomgång:
kylvatten: 90grader , intake manifold absolute pressure: 27,0 kPa , Air flow rate from mass air flow sensor: 3,25 g/s
Oxygen sensor output voltage (B1-S1) : 0,500V , Oxygen sensor output voltage (B1-S2) 0,805V
2-3000 varv:
Kylvatten: 90grader , intake manifold absolute pressure: 24,0 kPa , Air flow rate from mass air flow sensor: 7,04 g/s
Oxygen sensor output voltage (B1-S1) : 0,500V , Oxygen sensor output voltage (B1-S2) 0,650V
Några ideer?
Senast redigerad av 2 brolle87, redigerad totalt 0 gång.