Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fyndler
Hej, köpte en 850 T5 för ett tag sen som gått strax under 20.000 mil, idag när jag skulle starta upp bilen så knackar/tickar den ganska bra. Gissar på att det är nått lager ras, olja finns som det ska. Svårt att säga vid en skärm vad det är men spelade in ljuder iaf.
https://vocaroo.com/i/s0SKYQbO2UHq

Tacksam för svar
av Fyndler
Marlboroman skrev:Försvinner ljudet eller blir lägre när motorn blir varm? Låter det värre på högre varvtal?
Tycker det låter lite mindre när bilen är varm inte mycket dock, låter ungefär lika högt hela tiden, ljudet följer varvet om man varvar. Många säger lyftarna, men är orolig för kasst lager,krökt vevstake :/
Användarvisningsbild
av lennarte
Min 745 börjar ticka i ventiltryckarna när oljan blivit alltför utspädd och gammal (kör bara korta sträckor), den har gått omkring 45000 mil och tystnar igen när den får ny olja. Om du har rätt mängd olja i den så när du startar den kall (stått över natten) så lyssna noga. Rör inte gasen, om lagren är slut så "rasslar" det tills oljetryckslampan slocknar då blir det tyst. Sedan börjar det igen när motorn (oljan) blir varm. Om det är tryckarna låter det ungefär likadant hela tiden.
av Fyndler
lennarte skrev:Min 745 börjar ticka i ventiltryckarna när oljan blivit alltför utspädd och gammal (kör bara korta sträckor), den har gått omkring 45000 mil och tystnar igen när den får ny olja. Om du har rätt mängd olja i den så när du startar den kall (stått över natten) så lyssna noga. Rör inte gasen, om lagren är slut så "rasslar" det tills oljetryckslampan slocknar då blir det tyst. Sedan börjar det igen när motorn (oljan) blir varm. Om det är tryckarna låter det ungefär likadant hela tiden.
Bilen har tydligen stått ett tag innan jag köpte den, så frågan är ju om han bytt olja strax innan kanske. Jag har inga lampor som lyser och det låter hela tiden, från att bilen är kall tills den är varm. Låter med varvantalet (gasar jag så följer ljudet varvantalet,står jag på tomgång so låter det i takt med tomgången) Tycker inte det redigt rasslar, men är ju inte så jädra kunnig på det där heller. Men folk som har lyssnat på klippet tycker det låter som lyftarna.
Användarvisningsbild
av lennarte
0m det är tryckarna (dom trycker ner ventilerna, lyftare lyfter stötstängerna i en typ B18/20 motor) så är det oftast en följd av långvarig körning med gammal/dålig olja. Om du byter olja och filter ska du kanske prova en sådan här https://www.josema.se/product/invandig-motortvatt .Jag använde ett annat fabrikat på frugans igenkokksade Passat men gott resultat (tror det hette Sonax eller något sådant)
av Kena
Andreasace skrev:Jag har själv ett tickande/knackande ljud men det är mitt urtrampninglager som låter.
Kolla om ljudet försvinner när du trycker ner kopplingen.
Jo så där låter min också men det är dubbelmassesvänghjulet som låter och har gjort så länge. Låter det mer på växellådssidan så är det med stor sannolikhet det.
av MickeM
Kena skrev:
Andreasace skrev:Jag har själv ett tickande/knackande ljud men det är mitt urtrampninglager som låter.
Kolla om ljudet försvinner när du trycker ner kopplingen.
Jo så där låter min också men det är dubbelmassesvänghjulet som låter och har gjort så länge. Låter det mer på växellådssidan så är det med stor sannolikhet det.
Nej, ljudet ni beskriver kommer ifrån växellådan.
M56 är en otroligt kompakt låda, och på tomgång uppstår axelryckningar i stockarna så bla syncringarna rasslar, och detta ljud uppstår.
Väldigt många har det, men inte alla.
Vissa kan skorra på lågvarv segdragning av samma anledning.

Slitet svänghjul ökar nog ljudet, givetvis.
Min har också det ljudet.

Lösningen är: Ge fan i att lyssna.

Om svänghjulet låter för att det är paj, så skakar hela motorn på tomgång.
Händer nästan uteslutande på Dieslar.

Hej Jag har en vän som har köpt en xc9[…]

Service Peugeot 107 2007

Hur skulle du säg att den övergripande k[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?

Ja, det är helt sagolikt vad folk verkar leva[…]