Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Efter månader av felsök behöver jag nu hjälp. V70 -98 som inte startar och inte genererar någon felkod. Startmotorn går runt men inte en tendens ens till att hosta. Tändsystemet är felsökt och ger gnista, bilen hostar igång på startgas men dör när gasen är förbrukad = Ingen soppa till cylindrarna.

Jag har bytt bränslefilter, bränslepumpens relä är helt och jag hör att pumpen går när jag vrider på tändningen. Ventilen på fuel railen sprutar soppa om jag trycker in den så någon form av tryck finns. Jag misstänker att spridarna inte öppnar. Spridarna har samtliga två kablar, den ena med ~12v och den andra med ~6v, när tändningen är på.

Jag har i det sista bytt databox och vevaxelsensor i tafatta försök att få ordning på skiten, men utan framgång. :) Kamaxelsensorn har jag inte haft chans att byta.

Vad kan orsaka att ingen av spridarna öppnar? Haynesmanualen beskriver inget spridarrelä, finns ett sådant?
Senast redigerad av 1 Hellhoff, redigerad totalt 0 gånger.
av MickeM
För det första:
Vilken motor har du?
120hk, 144hk, 170hk, eller turbo?
Att du inte har Diesel fattar jag när du nämner gnista.

För det andra:
Med vad kollar du felkoder?

Övrigt:
Har du tillräckligt med bensin?
Speciellt om bilen lutar. Då kan den strula fast mätaren visar flera mm.

Har du släppt bränsleledningen och kollat om det sprutar när tändningen slås på?

Med en mejsel eller stetoskop kan du höra spridarnas tickande när startmotorn går.

Har du testat båda nycklarna?
Startspärren bryter soppan, men inte tändningen.
Antennringen?
Hmmm, hur blir det med nyckelkoden, om man byter ECM månne?
Ibland är det back to basics som gäller. Jag uteslöt spridarna igår, allt fanns där för att bilen skulle starta och ändå gjorde den inte det. Vatten i bensinen, visade sig vara mitt problem. Efter att ha tömt systemet och fyllt på ny fräsch bensin går bilen som en klocka igen. :lol:

En lärdom för forumet, baserat på frågan om vad som händer med nycklarna om man byter ECM. Ingenting, uppenbarligen, på en -98 V70. Kan vara värt att minnas. :)

Hej! Har ett konstigt problem med en V70N 2001 2,4[…]

Räknat ut att bilden under semestern har rull[…]

Hmm.. tycker man läser att Lyten ska forts&au[…]

Säkra bakluckan vid frakt?

Krok kanske fungerar? Screenshot_2025-08-10-15-38-[…]