Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johan1987
Hej alla är ny här på forumet och jag har ett problem med en s70 som jag köpte för ett år sen. Köpte den svin billigt med rasad toppackning men annars fullt fungerande och fick med en extra motor. Sänkte ner hela subframen med motor låda och allt, flyttade över alla givare till den nya motorn och monterade den på subframen. Sedan lyfte jag upp motorn igen och kopplade in alla sladdar/slangar. Tog ca två halva dagar.
När jag sen skulle starta den så klickade det bara i startmotorn, det visade sig efter lite mätning att matningen till startmotorn hade gått av någonstans. Provade med en startkabel mellan batteri och startmotor och då hoppade den igång direkt men har hög tomgång ca 2000 och den svarar knappt på gas.
Då märkte vi att vi fått en motor med variabel insugskam i bilen och det var det inte från början. Kollade felkod er och den så att något var fel med den variabla kamstyrningen eller liknande, det var i februari så minns inte helt hundra, konstigt med tanke på att boxen och spjällhuset är från bilen som inte har det.
Då bytte vi "kamkåpan" eller vad det nu heter efter råd från en gammal Volvo mek som så att han trodde det skulle räcka.
Provade starta igen och samma fel. Nu visar den felkod ECM-903F spjällenhet, internt fel ; felaktig signal. OCHECM-951 F Accelerator pedal (AP) position sensor, internal fault ; felaktig signal. Och ECM- 902 A Spjäll enhet. Kommunikation ; felaktig signal. Och ECM-E000 styrenhet kommunikation ; internt fel. Och ECM-902B Spjäll enhet kommunikation ; felaktig signal. Och ECM-820A System relay ; felaktig signal. Och ECM-720A immobilizer kommunikation.
Har provat lite nu i garaget att ha den igång i ca 15 min och då blev det från två koder till alla jag nyss skrivit.

Vad ska jag göra? Bränna ner skiten eller? Ska byta plus kabeln mellan start och batteri iaf ifall det kan ha något med något att göra.

Mvh Johan
Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]

Fjærer foran V90 CC T5

Aktiv stötdämpning, Four-C (Continuously[…]

Volvo 740 startar inte

Vill tacka för hjälpen, felet är av[…]