Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå forumet - HJÄLP! Min allra första bil 850 1997a 2,5 liters bensinare, har slutat att rulla temporärt.

Den går bara på fyra, polare testade att rensa vevhusventilationen och kolla fördelardosan och lyfte tändkablarna till varje cylinder i tur och ordning för att kolla om det var någon specifik som strulade, ingen skillnad i tomgång.

Den är i ok skick, och har tidigare gått igenom besiktningen utan större problem, lite E85.

Nu drar den ca 3 liter milen, inte för att jag kör längre, men i slutet av sista besiktningsfristen när jag skulle flytta.

Min fråga är: är det lönt att byta tändkablar och fördelarlock/rotor i hopp om att det är det som strular. Den började gå dåligt efter att den stått i vintras en hel vecka och det var rätt kallt. Bilen startar omgående, men det luktar bensin, möjligen pga ej förbränt snarare än läckage.

Den slutade gå efter att jag testade att byta bränslepumpsrelä, dog efter hundra meter, om det har någon betydelse, fick lägga tillbaka det gamla igen. Andra observationer är att den tappar orken på hög växel och jag har parerat det med att ligga på trean i 4-5000 varv ett tag tills dess att den kommit igång. Har kört spridarrenggöring med jämna mellanrum, tidigare när den var i skick drog den ca 0,75 på landsväg. 3 liter nu...

Lambdan bytt till kvalitetsdel, katten är enligt Volvo för liten och måste bytas fast den gått igenom besiktning två gånger med den. Olja bytt regelbundet.

Någon som har input på billiga åtgärder en halvhändig person kan utföra för att kolla? Jag skrotar den ogärna.

Vänligen,
Johan
Märke man verkligen inte nån skillnad när en och en tändkabel lyftes?
Dvs en cyl som det hände ingenting på, medan på övriga uppenbart sämre?
Om nej, kan tändkablarna anses mindre misstänkta då misständningarna är slumpvis.
Locket kan inspekteras och rotor lika så.

Nu har det ock stor betydelse om det är en 144hk eller 170hk.
Helt olika styrsystem.
Även om det är en turbo är synnerligen relevant.
Valet av utrustning för felkoder är också helt olika dom emellan.

Lyser miljölampan?
Lamdan borde skrika högljutt med felkod/er.!

Dåliga spridare
Kamrem som hoppat nån kugg

För liten kat är nog snarare så att den inte kan hantera flödet från en 2,5l på fullgas i högvarv, utan blir en avgasbroms.
Inte reningseffekten i sig. Men skulle inte påverka tomgång och lågvarv. Snarare högvarv.
Eftersom du inte skriver något om det: Har du skruvat ur tittat hur tändstiften ser ut? Om den misständer på en viss cylinder så brukar det kunna synas på att just det tändstiftet tydligt skiljer i beläggning etc mot de andra. Felet ligger nog inte i själva tändstiftet, men då är man åtminstone ganska långt på väg mot att hitta felet. Gratis åtgärd...
Tack för alla svar! Det är en 144 hk, ingen turbo alltså. Inga felkoder enligt Volvos auktoriserade verkstad som jag ville skulle titta på den ... Lambdalampan slutade lysa efter byte av sensorn. Ska lämna in hos en bekant med verkstad, se vad domen blir. Det var en del skit i kylarvattnet och gegga under oljelocket. Men den har inte gått långa sträckor på länge, koksat igen? Kamremmen ca 3 år gammal. Gått 38 000 mil, en hel del av de med hästsläp. Välservad under den tiden, var 1500e mil.

Någon mer input från kunniga?
Nån givare lär vara kass iom att den luktar bensin. Troligtvis misständer den pga alldeles för fet blandning. Vilken lambdasond har du monterat? Uppkom problemen men fet blandning efter byte av sond? Har du kontrollmätt kylvätsketempgivaren så att du vet om den är OK? - Den påverkar till stor del bränsle-luft-blandningen. Läckage i avgas före lambdasonden?
Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str&o[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]

Fjærer foran V90 CC T5

Aktiv stötdämpning, Four-C (Continuously[…]

Volvo 740 startar inte

Vill tacka för hjälpen, felet är av[…]