Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kenlav
Är det någon som vet om packboxen mellan vevaxel och lådan är av samma dåliga kvallitet som orginal när man bytt denna eller är den nya av bättre kvallitet.
På min byttes denna vid 15.000 mil av Volvo. Måste ju vara något generalfel på dom som sattes i när bilen tillverkades då så många har oljeläckage just vid den packboxen. Faktiskt så att man tycker Volvo skulle byta ut dessa gratis.
Har ägt en massa bilar i mina dagar men aldrig varit med om detta problem som Volvo 850 - S70/V70 modellerna har.
av jbl
Det ska vara en bättre variant dom byter till.
av Frigge
Det är ju inte alltid det är packboxen som läcker, i många fall är det bultarna till svänghjulet som inte har tillräckligt med gängtätning.
Många "småverkstäder" slarvar med det och ägaren till bilen får fortsatt läckage, självklart är det ju packboxen som är dålig allafall :roll: Eller INTE !
Användarvisningsbild
av Cerwin
Har man bytt packning en gång ska den normalt hålla motorns livslängd ut sen.
Användarvisningsbild
av Dobermann
Problemet med läckande packboxar eller till o med packboxar som ramlat(tryckts ut) ut är ofta ett följd fel utav dåligt rengjord vevhusventilation.
av krewblew
Jag rullade in bilen på verkstad för kopplingsbyte. Sen när de bytt den så börjad kopplingen slira igen. Åkte tillbaka med den och där konstaterade dom (det som jag först sade) att den läcker olja, så de skulle kolla packbox osv. för att se om den läckte.. Visst var det så, att det läckte olja ner på lamellerna. Bara slirade. Fick pynta 9.746 kr exkl.moms. Värsta jag varit med om. särskildt när jag bett dom kolla och de hävdade att den inte läckte olja alls. (även fast jag sett att den gjort det).. så fick dom byta igen PLUS packboxen.. Fick visserligen halva priset på arbetet då, men i alla fall.. slarviga verkstäder kan kosta skjortan.. (box)tavligen.. :)
av *pettson*
krewblew skrev:Jag rullade in bilen på verkstad för kopplingsbyte. Sen när de bytt den så börjad kopplingen slira igen. Åkte tillbaka med den och där konstaterade dom (det som jag först sade) att den läcker olja, så de skulle kolla packbox osv. för att se om den läckte.. Visst var det så, att det läckte olja ner på lamellerna. Bara slirade. Fick pynta 9.746 kr exkl.moms. Värsta jag varit med om. särskildt när jag bett dom kolla och de hävdade att den inte läckte olja alls. (även fast jag sett att den gjort det).. så fick dom byta igen PLUS packboxen.. Fick visserligen halva priset på arbetet då, men i alla fall.. slarviga verkstäder kan kosta skjortan.. (box)tavligen.. :)
intressantast är att jag har bytt runt 45-50 packboxar.. EN GÅNG har jag råkat på en koppling med olja i..
oljan håller sej väldigt fint på baksidan av svänghjulet om nu inte bultarna är dåligt tätade för då är det ju rakt in i kopplingen som det läcker..
Jag vill däremot veta vad firmorna gör med svänghjulen som är inoljade och *slirade, jag vet ju vad jag gör men.. :roll:
Packboxarna däremot (dom gamla) är inte speciellt vackra eftersom kopplingsdammet är det som äter upp dom utifrån.
Dom nya är filttätade just för att inte dammet ska nå packboxläppen.

Hmm 9746kr + moms..=12142,50 :shock:
monterade du en koppling av guld?..
Om jag byter i garaget handlar det om 3500kr i jobb och även mat/sovplats om det är större jobb som tar längre tid och den koppling då som man önskar tar man med sej hit. Packbox byts ALLTID även om man inte begärt detta, eftersom jag lätt lämnar samma garanti hemma som på jobbet.

På dom flesta firmor i trakten handlar det om 7500-9500 spänn inkl material här. och det är inkl moms.
av krewblew
*pettson* skrev:
krewblew skrev:Jag rullade in bilen på verkstad för kopplingsbyte. Sen när de bytt den så börjad kopplingen slira igen. Åkte tillbaka med den och där konstaterade dom (det som jag först sade) att den läcker olja, så de skulle kolla packbox osv. för att se om den läckte.. Visst var det så, att det läckte olja ner på lamellerna. Bara slirade. Fick pynta 9.746 kr exkl.moms. Värsta jag varit med om. särskildt när jag bett dom kolla och de hävdade att den inte läckte olja alls. (även fast jag sett att den gjort det).. så fick dom byta igen PLUS packboxen.. Fick visserligen halva priset på arbetet då, men i alla fall.. slarviga verkstäder kan kosta skjortan.. (box)tavligen.. :)
intressantast är att jag har bytt runt 45-50 packboxar.. EN GÅNG har jag råkat på en koppling med olja i..
oljan håller sej väldigt fint på baksidan av svänghjulet om nu inte bultarna är dåligt tätade för då är det ju rakt in i kopplingen som det läcker..
Jag vill däremot veta vad firmorna gör med svänghjulen som är inoljade och *slirade, jag vet ju vad jag gör men.. :roll:
Packboxarna däremot (dom gamla) är inte speciellt vackra eftersom kopplingsdammet är det som äter upp dom utifrån.
Dom nya är filttätade just för att inte dammet ska nå packboxläppen.

Hmm 9746kr + moms..=12142,50 :shock:
monterade du en koppling av guld?..
Om jag byter i garaget handlar det om 3500kr i jobb och även mat/sovplats om det är större jobb som tar längre tid och den koppling då som man önskar tar man med sej hit. Packbox byts ALLTID även om man inte begärt detta, eftersom jag lätt lämnar samma garanti hemma som på jobbet.

På dom flesta firmor i trakten handlar det om 7500-9500 spänn inkl material här. och det är inkl moms.
Nej, den är säkerligen inte av guld.. Det enda jag kan göra är att stirra mig blind på kvittot.. :cry: Har aldrig försökt mig på att göra jobbet själv så jag tyckte det var säkrast att köra den till verkstad tyckte jag.. Grejjen var ju att dom fick göra om arbetet igen.. Och för det fick jag betala halva priset den gången. Men priset var naturligtvis inkl.moms. Skrev fel där.. Men för 3500:- kan jag gärna anlita dig nästa gång! :D
Användarvisningsbild
av calle_g
Hur stor del av de 9750:- var då för kopplingen? Jag vet att den är (eller i alla fall var) snordyr till Turbo jämfört med vanlig sugmotor och ännu dyrare till en T5-R.
Användarvisningsbild
av Pgr
Kopplingen till vår 855 kostade tillsammans med plastclipsen till panelen i bakluckan 1800 spänn och jag bytte själv, tillsammans med min sambos morbror och det tog från ungefär en dag i garaget, och då gjordes lite andra saker också.
Däck dimensioner

Kapa fälgarna så de blir till kugghjul […]

Tydligen knasar backkameran med denna så und[…]

P0171

Tror den sitter i motorutrymmet men däremot v[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Jag tror dessa är till 14" men kan ha fe[…]