Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

När det är kallare än ca -10 stannar motorn ibland, ibland går tomgången ned till ca 500 rpm och därefter till normalt varvtal. Blir lite panik ibland när man närmar sej en korsning/rondell och frikopplar. Inget fellarm och bara starta om motorn så funkar det igen. Volvo i Luleå hittar inget fel (säger dom), någon annan som vet?
Bilen har nu gått 10300 mil men detta började förra vintern då den bara gått ca 8000 mil, kanske tidigare men då ägde inte jag bilen.
av Andy1973
Hade samma problem på en mazda en gång i tiden, slog i en flaska injection cleaner till en full tank bensin sen gick den som den skulle!
av Kena
Bytte VVT ventil +ny packning med sil som enligt Bil och traktor i Luleå brukar krångla och ge symptomen som jag skrev om. Bättre....blev det inte, tjuvstoppen fortsätter och kommer nästan vid varje korsning nu när det är -20. Men jag börjar fundera om oljan behöver bytas eftersom den gått 1300 mil sedan förra oljebytet och oljan påverkas av ovanstående ventil? nånn Volvo meckare som har erfarenhet??? nånn annan?? den som kommer med rätt svar vinner en fläktrem
Användarvisningsbild
av #27
Kan de va så att de är smuts i gasspjälet så att motorn får för lite luft och dör..
av Kena
Sjället är kliniskt rent och går lätt att vrida på och det händer bara när jag släpper gasen.
av *pettson*
Kena skrev:Bytte VVT ventil +ny packning med sil som enligt Bil och traktor i Luleå brukar krångla och ge symptomen som jag skrev om. Bättre....blev det inte, tjuvstoppen fortsätter och kommer nästan vid varje korsning nu när det är -20. Men jag börjar fundera om oljan behöver bytas eftersom den gått 1300 mil sedan förra oljebytet och oljan påverkas av ovanstående ventil? nånn Volvo meckare som har erfarenhet??? nånn annan?? den som kommer med rätt svar vinner en fläktrem
du har en tomgångsmotor som inte gör sitt jobb. Den trögar troligen lite. Rengör eller byt. MEN innan dess.. låna gärna en av en kompis.. en som du VET fungerar. Fungerar det då ja då är du problemet på spåret..Gratis dessutom.
av Kena
Tack för tipset :lol: ett problem bara, var sitter den?? någon som har bild på den? finns det en sån på min 2,4L motor?
Användarvisningsbild
av #27
De finns ingen tomgångsmotor på din bil du har elektriskt gasspjäl...
av Kena
Bra, tänkte väl det
av jbl
Har du senaste mjukvaran för spjället?

Spjället kan vara defekt trots att du har det klinikst rent och löper lätt. Sitter elektronik integrerat till ditt spjällhus.

Men CVVT ventilen är känslig för skit. Du kan ju ta lös den själv och se efter. Vissa ventiler går att dela ¨på medans andra inte. På min 2003:a så går det att dela på dom..

Skadar inte heller med ett oljebyte.
Kamremsbyte V70N

Jag är ingen expert, så ta inte detta f[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Ja där har de sockersugna norrm&[…]

Inga problem att blanda om man nu är lagd &ar[…]

Tack så mycket för kritiken, förl&[…]