Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jonte86
Hejsan har problem med V70:n en 97. Är så att fönster hissen höger bak la av när den var halvt nere. Går nu varken få upp eller ner.
Har fått täcka med plast för det regnar :(

Ett problem till blev att jag på vänster bak hiss kan hissa ner den med kontrollpanelen fram men sedan bara hissa upp den med knappen för vänster bak.

Någon som har haft samma problem eller har förslag på vad som kan felsökas!!!

Tack på förhand/ MVH Jonas
av __Marcus
Kollat säkringar och så?
Kan va så enkelt att nån kabel på motorn i dörren hoppat av också..Kolla runt lite
Användarvisningsbild
av #27
Felet sitter i knappsatsen VF till 99%..
av jonte86
Finns den nån som har en bild eller beskrivning hur jag kan komma åt kopplingarna till fönsterhissarna vänster fram?
av swartling
tuvär så är det bara att byta knapsats vid förar dörren
av CurtG
Tyvärr är det nog, som någon tidigare skrev, bara att byta enheten i dörren.
På min S70/2000 inträffade felet på förardörrens ruta. Efter en del trixande bytte jag till ny enhet, som kostade ca 1100:-.

Enheten är nedtryckt i dörrens konsol, och jag bände loss den med en tunn mejsel. Det blev en liten skada på plasten. Men jag var tvungen för att "tvångsköra" upp rutan.

I mitt fall var det "värmeskador"(?) på den röda plastdetaljen (övriga är vita) som påverkar kontaktblecken. En fördjupning där kontaktblecket låg för lågt, och låg an mot kontaktdonet.

Det föreföll som om just förardörrens kontaktbleck var direktkopplade(?) till motorn (övriga via relä), och att det blev varmgång i kontakten. Själva kontaktdonet liknade en sliten och bränd brytarspets. Mycket smuts på plats.

Bild
Bild
Bild[/img][/quote]
av jonte86
Jag får byta panelen i ett senare läge. Hur gör jag för att få upp rutan, finns det nått bra tvångskörning.
Det regnar och det viktiga nu är att slippa ha plast över rutan.

Tack på förhan/Jonas
av CurtG
- Du måste ta upp enheten ur dörrens armstöd, koppla bort kablaget (flerpoliga snabbkontakter), lossa "ramen" runt knapparna, lossa enhetens överdel med knapparna. Isärtagningen skall du göra över ett underlag som samlar upp ev tappande detaljer, bl a två runda stålkulor som skall sitta på on-off resp låsknappen. Akta de gröna lysdioderna.
Gör rent mellan kontakttungor och kontaktdonet. Jag använde ren bensin.

Sätt tillbaka kablaget, slå på tändningen och för med ett ej ledande föremål den aktuella vita plastdetaljen fram eller tillbaka så att rätt kontakttunga sluts. Den röda är således förardörren, och du kan räkna ut vilken som är aktuell.

När rutan är uppe slår du av tändningen och återmonterar allt, lite löst i dörren så att du lätt kommer åt det igen. Att få överdelen med knapparna på plats kräver lite pillighet. Men det går.
av jonte86
Tack för hjälpen det är nu fixat det som behövdes var lite rengöring!
Användarvisningsbild
av Lazydogmic
hej
Tråden är ju inte ny direkt, men vill dela med mig av mina erfarenheter. (och kanske få lite hjälp)
Också min höger bakruta gick ned men inte upp.
För att inte skada klädseln (bända upp kontakten med mejsel) demonterar man hela klädseln och trycker ut kontakten bakifrån. (en skruv bara, plus lite våld)
När ändå klädseln är borta så kommer man åt fönsterhissmotorn, och skalar man lite på dess kontakt kan man polvända kontakten och köra upp fönstret (ner funktionen som fungerade, blir nu upp)
Har gjort ren förardörrens manöverenhet, men det vill sig inte.
Finns det andra fel i denna man kan åtgärda? ser inga uppenbara fel.
hejs

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!