Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av krabba1
Var automatlådorna hållbarare på 850 och tidiga V70 ? Jag skall köpa en nyare Volvo, -02-07,och när jag läser annonser på Blocket är det ganska många som har antingen bytt eller repat lådan vid 25-30 tusen mil.Min 850-97 växlar hur bra som helst och har gått långt men jag vet förstås inte om något är gjort med lådan.
Senast redigerad av 1 krabba1, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jag har inte hört om några speciella problem med automatlådorna för 5orna öht. Det var bara S80 T6 som hade en totalt värdelös automatlåda som inte höll för ett skit(mindre/svagare låda pga. platsbrist).

Men håller man inte efter lådorna så går dom ju sönder, som allt annat. Och med det ingår ju då främst regelbundna oljebyten i lådan.
Sen händer det ju att PNP-switchen går sönder, men den är varken svår eller speciellt dyr att byta.

Finns även X antal användarfel som dödar lådorna, t ex bogsering för fort/långt med avstängd motor(=ingen smörjning av lådan, RIP lameller), halvkass olja så lådan slirar sönder osv osv.

Men överlag så tar man hand om lådorna, precis som allt annat, så håller dom.
av racerberg
Det är absolut inget krav på att man behöver byta olja i en vanlig bruksautomat från Volvo av dessa år OM den inte är extremt hård körd regelbundet eller att den tunnats ut, alltså gått för varm, slirningar kommer som förvarning i automatlådor innan man behöver byta olja.

Men har själv haft åtminstone ett 5 tal bilar med automat som exempelvis 850 som gått 40 000 mil nästan och aldrig behövts byta olja i.

En frisk låda behöver inte oljebyte helt enkelt. Men visst, skadar ej att göra det, precis som med allt annat.
av LOB
racerberg skrev:Det är absolut inget krav på att man behöver byta olja i en vanlig bruksautomat från Volvo av dessa år OM den inte är extremt hård körd regelbundet eller att den tunnats ut, alltså gått för varm, slirningar kommer som förvarning i automatlådor innan man behöver byta olja.

Men har själv haft åtminstone ett 5 tal bilar med automat som exempelvis 850 som gått 40 000 mil nästan och aldrig behövts byta olja i.

En frisk låda behöver inte oljebyte helt enkelt. Men visst, skadar ej att göra det, precis som med allt annat.
Jag tror det är vanligare att en normalkörd 850 med automat med orginal ATF-olja rasar innan 40000 mil än att de inte gör det. Det fungerar också för de allra flesta att hoppa över varannat kamremsbyte... Men varför chansa?
av chrillew
Kolla på oljestickan, är den röd så är lådan nog helt okej om den växlar som den ska.

Är den däremot mörk/svart ska du nog hålla dig undan.
Oljebyte på sådan låda skulle jag säga att det är större chans att den blir sämre, för att lådan redan är sliten och med en ny olja så kommer det inte finnas någon friktion kvar för lamellerna(börjar slira). extrem fall dock ?
av MickeM
chrillew skrev:Kolla på oljestickan, är den röd så är lådan nog helt okej om den växlar som den ska.

Är den däremot mörk/svart ska du nog hålla dig undan.
Oljebyte på sådan låda skulle jag säga att det är större chans att den blir sämre, för att lådan redan är sliten och med en ny olja så kommer det inte finnas någon friktion kvar för lamellerna(börjar slira). extrem fall dock ?
Undvika bilar med svart automatlådeolja är ett bra råd, för alla bilar!

Men oljespolning = problem är, sanning med stark modifikation.
Det finns en liten RISK att det blir sämre, efter ett oljespolning om oljan är svart, rent statistiskt.
Sannolikt är orsaken till den statistiken att de flesta kör för länge, så allvarligare problem uppstår, kör ändå lite till, och sen till slut spolar, och då blev problemet ÄNNU sämre. Hur länge hade den gått vidare ospolad?
Öppen fråga.....

Men att blint köra vidare med svart olja även om den går fint kommer OBÖNHÖRLIGEN leda till trubbel inom snar framtid.
Man skjuter upp det eventuella problemet på obestämd tid. 100mil, 1000mil, 5000 mil, vem vet...
Lite som att inte gå till doktorn vid problem, för att man är rädd för diagnosen....

Man byter inte olja som i motor eller manuell låda genom att tappa ur och ersätta.
Man spolar den, dvs kör igenom runt 15liter olja rakt igenom och genom alla växlar.

Man kan som i serviceförebyggande göra 4 -5 oljeBYTEN tätt inpå varandra med några mil emellan.
Då är det skapligt fräch olja. Man får bara ut 1/4 eller så, om man bara tappar ur.
Men seriösast är att spola lådan. Problem och den SKA spolas.

Volvo har ingen oljebyesintervall för automatlådan åt privatägda bilar.
Men taxi och polis byts den var 12000mil eller så, och dom krånglar "aldrig".
Aisin Warner (tillverkaren) rekomenderar oljebyte, Saab som hade AW-lådor har bytesintervall, men volvo ignorerar det. =?

OBS!
Man ska komma ihåg att automatlådans styrbox (TCM) har en oljeslitageparameter, som kompenserar för sliten olja.
Den ska återställas om man oljan blir ny. Det vet ganska få.

Den 6cyl motorn har inte AW-låda, utan en GM-låda av utrymmes skäl.
Den är byggd på ett helt annat vis, så själva lådan går in bakom motorn.
Den dras med massor av problem. Undvik!
GM hävdade att det låg i Volvos mjukvara, och en uppdatering gjordes, men den hjälpte föga.

Mig veterligen finns den lådan endast i 6cyl S80, och i 6cyl XC90.
Aldrig sett en 6cyl motor öht i den tidigare karossen, eller ens i en V70/S60 alls.
Användarvisningsbild
av mikethebik
Man kan göra som jag gjort förra veckan på min 960, köra varm, tappa ur över natten, fylla den mängden, varmköra, tappa ur över natten osv. Den tekniken med att stå över natten gav att nästan halva oljevolymen i lådan kom ut. Efter ett antal sådana byten, totalt ca 20 liter är oljan ren och fin igen.
Mycket mickel givetvis om man inte har lyft, men erfarenheten som jag gjort är att jag "tvättat" ren lådan med dessa frekventa byten med ett par mils körning efter varje.
Lådan funkar bättre efter detta då oljan som var i lådan från början var mera svart än röd!
Tog två eller tre byten innan oljan började skifta mot röd.

Mike
Cigg-uttag maxström?

Hej, Funderar på att skaffa en hyfsat krafti[…]

Som TS vill jag påpeka att jag inte frå[…]

Vet f*n inte hur det står till i huvudet p&a[…]

Ingen respons vid gaspådrag

Du har troligtvis ett gasspjäll av fabrikat M[…]