chrillew skrev:Kolla på oljestickan, är den röd så är lådan nog helt okej om den växlar som den ska.
Är den däremot mörk/svart ska du nog hålla dig undan.
Oljebyte på sådan låda skulle jag säga att det är större chans att den blir sämre, för att lådan redan är sliten och med en ny olja så kommer det inte finnas någon friktion kvar för lamellerna(börjar slira). extrem fall dock ?
Undvika bilar med svart automatlådeolja är ett bra råd, för alla bilar!
Men oljespolning = problem är, sanning med stark modifikation.
Det finns en liten RISK att det blir sämre, efter ett oljespolning om oljan är svart, rent statistiskt.
Sannolikt är orsaken till den statistiken att de flesta kör för länge, så allvarligare problem uppstår, kör ändå lite till, och sen till slut spolar, och då blev problemet ÄNNU sämre. Hur länge hade den gått vidare ospolad?
Öppen fråga.....
Men att blint köra vidare med svart olja även om den går fint kommer OBÖNHÖRLIGEN leda till trubbel inom snar framtid.
Man skjuter upp det eventuella problemet på obestämd tid. 100mil, 1000mil, 5000 mil, vem vet...
Lite som att inte gå till doktorn vid problem, för att man är rädd för diagnosen....
Man byter inte olja som i motor eller manuell låda genom att tappa ur och ersätta.
Man spolar den, dvs kör igenom runt 15liter olja rakt igenom och genom alla växlar.
Man kan som i serviceförebyggande göra 4 -5 oljeBYTEN tätt inpå varandra med några mil emellan.
Då är det skapligt fräch olja. Man får bara ut 1/4 eller så, om man bara tappar ur.
Men seriösast är att spola lådan. Problem och den SKA spolas.
Volvo har ingen oljebyesintervall för automatlådan åt privatägda bilar.
Men taxi och polis byts den var 12000mil eller så, och dom krånglar "aldrig".
Aisin Warner (tillverkaren) rekomenderar oljebyte, Saab som hade AW-lådor har bytesintervall, men volvo ignorerar det. =?
OBS!
Man ska komma ihåg att automatlådans styrbox (TCM) har en oljeslitageparameter, som kompenserar för sliten olja.
Den ska återställas om man oljan blir ny. Det vet ganska få.
Den 6cyl motorn har inte AW-låda, utan en GM-låda av utrymmes skäl.
Den är byggd på ett helt annat vis, så själva lådan går in bakom motorn.
Den dras med massor av problem. Undvik!
GM hävdade att det låg i Volvos mjukvara, och en uppdatering gjordes, men den hjälpte föga.
Mig veterligen finns den lådan endast i 6cyl S80, och i 6cyl XC90.
Aldrig sett en 6cyl motor öht i den tidigare karossen, eller ens i en V70/S60 alls.
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.