AndreasXX skrev:Ok......tolk för vadå?
Vilka hylsor behövs?
Tolk är för kamaxlar och vevaxel.
Dom spärrar kamaxlar och motor på rätt ställe i förhållande till varandra.
Tolk är ett ovanligt ord för detta. "Kamaxellåsning" är ett kanske mera vanlig benämning.
Men den inte bara låser allt på random plats, som de fletsa kamaxellåsningar, utan denna "tvingar" vev och kamaxlar i 100% sync, även om en kamaxel var något off.
Därför benämningen "tolk".
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000024103/
Utan dom ska du ha en rejäl skopa tur för att få det rätt. Försök inte ens, för det kan bli "Epic fail"
Markeringarna på kamaxeldreven är inget att gå efter, för du kan ju släppa och vrida flera kugg, utan att vrida kamaxeln öht.
Använd sökfunktionen.
Det finns flera trådar som utförligt beskriver kamremsbyte. Med bilder och allt.
Då framgår också varför kamaxeldreven kan släppas loss.
Kanske inte står exakt vilka hylsor... specialare nämns nog, men tror inte det är några direkta superspecial.
Torxhylsor behöver du ju redan vid kamaxelkåpan, men det ser du ju bara du öppnar huven.
En 1998 har ingen VVT i alla fall, och då blir det lite enklare.
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.