- tor 08 jun 2017, 12:40
#1178231
Jag tänkte byta en topplockspackning och då blir det ju lite mekande med kamaxlar. Jag har försökt läsa på och kolla på olika forum men har nog inte förstått riktigt allt.
Det jag har förstått är att det är viktigt att kamaxlarna är i rätt läge i förhållande till vevaxeln. Därav de olika markeringarna på dessa.
Men varför kan man inte bara se till att vevaxeln är i noll-läge och sedan återmontera kammarna i locket skruva tillbaka kamaxellocket och därefter vrida kammarna så att bakkanten (vid fördelarlocket) är parallell med skarven mellan topplock och kamaxellocket? Kamaxlarna är väl fritt vridbara när man tagit bort kamaxelremmen? Om så är fallet förstår jag inte varför man behöver låsa kamaxlarna eller vad märkena på kamaxeldreven är till för?
Därefter återmonterar man kamaxelremmen och ser till att kammarna fortfarande är i linje med skarven på baksidan vid fördelaren?
Kan någon förklara lite pedagogiskt vad jag inte har fattat?
Tack på förhand för all hjälp.
Det jag har förstått är att det är viktigt att kamaxlarna är i rätt läge i förhållande till vevaxeln. Därav de olika markeringarna på dessa.
Men varför kan man inte bara se till att vevaxeln är i noll-läge och sedan återmontera kammarna i locket skruva tillbaka kamaxellocket och därefter vrida kammarna så att bakkanten (vid fördelarlocket) är parallell med skarven mellan topplock och kamaxellocket? Kamaxlarna är väl fritt vridbara när man tagit bort kamaxelremmen? Om så är fallet förstår jag inte varför man behöver låsa kamaxlarna eller vad märkena på kamaxeldreven är till för?
Därefter återmonterar man kamaxelremmen och ser till att kammarna fortfarande är i linje med skarven på baksidan vid fördelaren?
Kan någon förklara lite pedagogiskt vad jag inte har fattat?
Tack på förhand för all hjälp.