Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VeSjutti99
Har nyss haft V70-in på service hos mekonomen och hoppades att dom kunde passa på att fixa stereon som låst sej efter att "nån" knappat in fel kod för många ggr. Det hjälpte inte heller att plocka bort batteriet kan jag tillägga! Tyvärr kunde dom inte det så jag undrar om det finns nån "hemlig" quick fix eller om jag blir tvungen att låta bilia göra det!

En annan grej: SRS-lampan (krockkuddesystemet) har börjat lysa sen en tid tillbaka vilket besiktningen slog ner på! Hoppas det bara är lite glapp i nån kontakt för annars kan det bli dyrt...

Tips är mer än välkomna - så tackar på förhand! :)
Användarvisningsbild
av taxi
Hej!
I instruktionsboken står hur du gör för att låsa upp stereon. (Tror att stereon ska vara påslagen x minuter, eller liknande)
Be den verkstad som är billigast att läsa felkoder och nolla. Om den kommer tillbaka, åtgärda.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Stereon skall vara påslagen under rätt lång tid, det handlar om flera timmar i vilket fall som helst!
Vad det gäller SRS så måste man läsa ur felkoder, åtgärd utefter dessa!
av VeSjutti99
Hej och tack för tipsen!
Enligt besiktningspersonal (en iaf) kan man bara läsa ut felkoder kopplade till motorn för att bilen är så pass gammal men jag ska börja med att kolla kontakterna om man kommer åt nåra utan att behöva skruva isär hela bilen...
Användarvisningsbild
av Hilmer
Vad är det för årsmodell till att börja med?
Att börja kludda med kontakter utan att ha läst felkoder (och veta i vilken ände på bilen man ska titta på) är ju att famla i blindo fullständigt!
av MickeM
Vad menade besiktningsmannen?
Jo, det är med mer påkostade universalläsare (typ bilprovningen) man faktiskt kan läsa ut standardiserade Felkoder ur transmission och SRS på nyare fordon, men det slår aldrig en märkesanpassad läsare.

Jag vet inte exakt när detta kom i bilarna.

Slutsats: Han menade troligen att DOM inte kan läsa SRS på äldre V70. Inte att det inte går alls.
av stånkan
Jag tror i mitt fall att det tog ca 2 timmar för att stereon att gå från error till code. Det är alltså 2 timmar sammanhängande, inte ackumulerat. Startas bilen/stereon om, startar timern om.
Storlek bromsskivor fram T4 R-design

Vilken storlek ska det va på bromsskivor f[…]

Läckande retur V70 drive

Om du inte hittar en ny oring så tror att du[…]

Mätarn är i bott har 5 volt i kabeln til[…]

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]