Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Får ett lite underligt värde när jag mäter resistansen på ena ABS givaren bak.
Sätter multimetern på 2000 ohm och den läser då 155 (inte 1550) och den andra läser 0, så den måste i alla fall bytas.
(Fram var det ca 1150 och 1040 och det ska vara OK om jag förstår det hela rätt.)
Har inte funnit någon som har haft så låg resistans vid mätning.
Frågan är då om detta är OK eller om även den som läser 155 behöver bytas (skulle anta det men är inte gjord av pengar så vill gärna inte chansa)?
Skulle även vara intressant att veta varför det är så låg resistans.

Tackar på förhand!
Kommer inte ihåg gränsvärdet för givarna, men de bör kring ligga strax över 1000.
Båda verkar ju ha gjort sitt om du mätt korrekt, så då får du byta båda. När det gäller bak så tvingas man ändå köpa båda då dessa ingår i en sats med båda de bakre. Finns på Biltema för 550:-/sats.
Tackar för svar!

Ja, mätt rätt ja, mätte en svart och en grå kontakt som visa sig vara fel då det är den tredje (gula) kontakten som leder till båda givarna bak som man ska mäta. Antog att det inte var den då den har 4 kablar men har börjat lära mig att jag inte ska anta något när det kommer till bilar och istället kolla upp saker ordentligt innan jag sätter igång med det praktiska.

Hur som helst, båda fungera fin fint så jag mätte istället alla 4 givare via kontakten som går in i styrboxen.
Även där fungera alla 4 fint så då är det inget fel på kablaget heller.

Jag stoppa tillbaka allt (utan att göra något) och testkörde. Lampan slockna vid ca 30-40kmh och har inte tänts än.
Har kört några mil och den har inte lyst än så jag håller tummarna att det bara varit lite glappa i någon kontakt.
Börjar det lysa igen så blir det att kolla lödningar i styrboxen och kransar bak (kransar farm hann jag redan byta).
ABS'en gör en självtest vid ungefär 30km/h efter start, och först då brukar lampan slockna. Vet att rätt många bara startar bilen och konstaterar att lampan (fortfarande) lyser, och ger sig på att byta ut delar trots att det kanske inte alls är något fel.

Så tips till folk i framtiden, se alltid till att köra upp bilen i över 30km/h innan ni antar att det är något fel. :)

Att kontakerna ärgar och får dålig kontakt med åren är inte så ovanligt det heller. Dom sitter ju ändå "rätt" utsatt, speciellt fram.
Andra vanliga fel är att kransarna fram spricker, kransarna blir fulla i skit så 'dalarna' inte ger rätt impulser till givarna, givarna monteras utan noggrann rengörning från rost och skit i monteringshålet som gör att givarna hamnar för långt bort från kransarna.

Det är faktiskt oftast fram som det brukar kunna fela, utan att det är något egentligt fel på givarna.
Bak sitter allt lite mer skyddat, så när det börjar gnällas om dom givarna brukar det antingen vara just givarna, eller kassa lödningar i boxen.
Storlek bromsskivor fram T4 R-design

Vilken storlek ska det va på bromsskivor f[…]

Läckande retur V70 drive

Om du inte hittar en ny oring så tror att du[…]

Mätarn är i bott har 5 volt i kabeln til[…]

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]