Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cyb3rt
Tjena,

Första posten, har kollat runt lite men inte lyckats hitta just mitt scenario!

Gav mig på AC'n på min S70 för några dagar sen, då den inte fungerat sedan jag köpte bilen runt 2012.
Började med att fylla på gas, då det är en start för att se om kompressorn fungerar.

Ingen lycka, efter lite googlande testade jag att bygla lågtrycksventilen och då drog kompressorn. Efter detta hörde jag lågtrycksventilen klicka fram och tillbaka så då satte jag tillbaka kontakten, sedan dess har komressorn alltid startat och cyklat av/på när bilen stått ett tag.

Kylan är inte 100% men det fungerar, efter ett tag, uppskattat 10-15 minuter slutar kompressorn dra, och 3 utav 3 gånger som jag sett det så är det när radiatorfläkten går igång. Den är inte igång alls först, sedan går den igång i högfart och förblir så.

Nu senast hade jag manometer inkopplad och då gick den mellan 30 - 70 psi, sedan började den sjunka långsamt förbi 30 ner till ca 20 psi, då gick radiatorfläkten igång och kompressorn släppte. Sedan startar den inte igen och fläkten går på högvarv, trycket går upp till ca 70-75 psi och stannar där (för att kompressorn inte går).

Har funderat mycket på om jag behöver schimsa kompressorn men jag stör mig på att det händer när radiatorfläkten går igång.
Har också läst om att det kan frysa.

Jag har inte vakumsugit systemet.

Kan det finnas luft i systemet? (= inte full kyla)
Kan det finnas fukt i systemet? (=fryser någon stans?)
När ska radiatorfläkten vara igång och hur styrs varvtalet?

Hoppas någon har liknande erfarenheter och kan vägleda mig vart jag ska fortsätta :-)

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Kylarfläkten kräver en hel del ström, är då spelet för stort på AC-kompressorn så kommer magnetkopplingen inte att orka dra. Kylarfläkten brukar gå en bra stund men stänger du av AC manuellt inne i bilen med knappen så ska fläkten stanna efter någon minut, förutsatt att den inte går på grund av hög motortemp. Börja med att kolla spelet i magnetkopplingen, du mäter det med ett bladmått, 0,3-0,5 mm ska det ligga i mellan.
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag hade börjat med provtrycka systemet innan man fyller för se om det är tätt....
Hur mycket har du fyllt?
av BEATNGU
Hade ungefär samma problem på min v70 -00. Fyllde systemet och då funkade den så länge det inte var för varmt ute, eller om man inte körde den på kallaste läget. Nu efter vintern ville den inte igen trots att jag använt den i rekommenderade intervaller. Magnet kopplingen slog ifrån så fort jag startade den och då hörde man det där pipande ljudet som kommer när den slår av. Vet att man kan sätta brickor på utsidan av kopplingen för att minska avståndet, men det är svårt att komma åt. Finns videos med detta på youtube. Nu har jag bytt bil och är funkar ac´n.. Än så länge. Hoppas att det löser sig.
av cyb3rt
Tjena,

Nu kommer en sen liten update.

Började med att kolla spelet på magnetkopplingen. Jag fick ner 1mm bladet i glappet. Ska lämna bilen till en vän som ska fixa lite annat så jag har bett honom att även schimsa ner detta. Han rekommenderade 0.2mm.

Jag har sett att det går att fulschimsa med buntband osv, men nu blir det 'ordentligt' gjort om han så måste slipa ner axeln :lol:

Angående hur mycket jag fyllt så vet jag inte riktigt.
Beställde ett kit med 2st Frostycool 12a. Skulle tippa på att jag fått i häften utav en burk.

Skulle vilja ha några riktmärken på hur mycket man kan trycka i (psi). Som sagt nu går den från ca 70 psi till ca 30 fram och tillbaka när magnetkopplingen går till och från.

Är risken om man får för högt tryck att kompressorn går hela tiden?

Tack för alla svar!!

/cyb
av MickeM
Man kan förstöra AC systenet med för mycket köldmedia. Svar ja.

Det är omöjligt att avgöra hur mycket det är i med endast tryck att gå på.
Det måste vakuumpumpas ur, och vägas i gram.
Tänk dig en gasolflaska. Den tappar inte gastrycket alls, förrän den är helt tom. Du ser gasolvätskans nivå i en komposittub.
Principen i ac-systemet är lika. Det är inte gas därinne. Det är vätska, när det är trycksatt i systemet, men blir till gas om man släpper ut det.

En väldigt kunnig person kan nog få på ett ungefär baserat på skillnaden mellan högtryck och lågtrycksidan i en viss temperatur, när systemet arbetar.
Men det kräver erfarenhet och kunskap.

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]