Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
I min servicebok till bilen V70 -08, finns det ett uppslag där man kan föra in uppgifter om man har bytt mätare eller motor i bilen. Det torde vara det allra billigaste att skriva uppgifterna där i stället.

Så här det ut i boken:

Bild
Om det är motorn som är utbytt så är det ju bara att skriva det. Skrivytor finns det gott om. T.ex "Utbytesmotor som enligt uppgift har gått XX XXX mil utbytt datum YYYY YY YY vid ZZ ZZZ mil".
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
Rådlös skrev:I min servicebok till bilen V70 -08, finns det ett uppslag där man kan föra in uppgifter om man har bytt mätare eller motor i bilen. Det torde vara det allra billigaste att skriva uppgifterna där i stället.
Om ens bil inte har någon servicebok då? :roll:
av volvo94
Det är väl enklast att göra som "Rådlös" säger ,skriv upp gamla och nya uppgifter o sparat någonstans.

Skulle bilen vara besiktad med ny mätare o annat miltal finns den infon hos tex Carfax , då står det ju att något inte stämmer.
av NilsO
När Volvo sätter i en ny mätare (eller när de gjorde det, osäkert om de har reservdelarna kvar) så är den alltid nollställd. Utbytesmätarna har en annan färg på en eller ett par av siffrorna, så att man ska kunna se att den är utbytt. De skruvar inte fram en ny mätare till korrekt mätarställning.

Men jag skulle också vända mig till Blocket-mannen.
volvo94 skrev:Det är väl enklast att göra som "Rådlös" säger ,skriv upp gamla och nya uppgifter o sparat någonstans.

Skulle bilen vara besiktad med ny mätare o annat miltal finns den infon hos tex Carfax , då står det ju att något inte stämmer.
Fast nej...? ?:-/
Mätaren stannade på 22 972 mil i september -16. Det jag allra helst vill är att få en ny/fungerande mätare samt att denna ska skruvas fram till 24 000 mil, vilket är det som bilen verkligen gått. Och detta helst innan 29/5 när bilen besiktigas :p Då kan det väl knappast se konstigt ut? För då kommer det ju "se ut som" (vara så) att den på 2016 års besiktning gått 22 646 mil och sen nu 24 000 mil. Förstår inte hur Carfax skulle reagera på det? Att vi kört mer med den än tidigare ägaren gjorde? ??:-/
av rid54
Vad är syftet med den här övningen? Vägmätarens funktion är väl inte av betydelse för besiktningen och vad den visar på en bil av den årsmodellen (även om det är en fin bil) är väl knappast avgörande för värde eller sådant. Personligen skulle jag nog inte lägga en spänn på några justeringar, men göra anteckningar så att försäkringsbolaget kan få den info de vill ha.
V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]

Stämmer.