Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av robbis
Någon som kan förklara för mig om färgschema på dom olika kablarna för högtalare i tex dörrar, och panel högtalarna. Dvs: vilken färg går till dörrar fram osv? . I orginal kablarna på bilen så finns grön, 2st och lila 2st, och vita 2st, grå 2st. Jag skulle vilja veta vilket som är vilket och var dom olika färgerna går. Eller ett bra tips på hur jag kan se detta utan att behöva demontera någon dörrsida på bilen. Bilen är en 98a så visst har den lite år på nacken men jag antar att det är samma på alla s och v70 bilar det där färg koderna.

någon??? kan detta. ?:-/
av MickeM
Nog är det väl ISO kablage på en S70?

Det är isf bara att sätta en adapter mellan bilens kontakt och plugga in i stereon.
Klart!
av MickeM
Se där.

Adaptern finns där man säljer stereos.
Inte dyr.

Har nån klantskalle klippt bort bilens kontakt blir det inte kul....
Användarvisningsbild
av robbis
Förlåt mig jag glömde ju att förklara orsaken till min fråga om färgschema osv. Jo till saken är den att jag har som ni säger orginal kablarna med kontakterna på så som det ska vara på bilen. Men jag ska ha en komradio insatt i bilen som ska ska kopplas till dom där orginal kontakterna. Så jag har köpt en iso kontakt med bara lösa kablar i den ändan som ska kopplas in i kom radion så att jag ska bara ha högtalarna i dörrarna in kopplade. Därför ville jag veta färgerna på respektive dörrhögtalare. Hade det bara varit en vanlig stereo så är det klar på minuten. Men jag tackar för era svar här. :-)-) :-)-)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Bild

14 pin "A" connector:
1A = Dash Left Speaker +
2A = Dash Left Speaker -
3A = Antenna +
4A = Battery + 12V
5A = Not used
6A = Ground
7A = Dash Right Speaker +
8A = Dash Right Speaker -
9A = Not used
10A = Rheostat +
11A = Rheostat Ground
12A Battery + 12V
13A = ACC +
14A = Ground

10 pin "B" connector:
1B = Left Rear Speaker -
2B = Left Rear Speaker +
3B = Left Front Door Speaker -
4B = Left Front Door Speaker +
5B = Right Rear Speaker -
6B = Right Rear Speaker +
7B & 8B = Not used
9B = Right Front Door Speaker -
10B = Right Front Door Speaker +

Kan inte garantera att det stämmer till hundra men det var iaf det jag hittade på internet. :) Nu är detta ju en bild på radions kontakt men håller du kablaget rätt så är det inga svårigheter att förstå vad som går vart :) Lycka till :-)-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det är inte ISO i varken 740 eller 85x70, däremot finns det adapterkablage att köpa till samtliga modeller.

Ett trick man kan använda sig utav är att ta högtalarkablarna och dutta dom på ett 1.5V batteri och lyssna vart det poppar ifrån, då kan man relativt enkelt avgöra vilka kablar som hör till vilken högtalare.
Användarvisningsbild
av taxi
Konstigt nog finns detta i kopplingsschemat i Haynesboken, tänkte att det kunde vara kul att veta om fler undrar i framtiden.
V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]

Stämmer.