Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Efter att någon brutit sig in i min bil så är boxen till styrenheterna tyvärr tom. Det ser ut som om det har suttit 1 st enhet där, i mittensloten. Frågan är vilken typ?

Jag gissar att det är antingen insprutning bensin-styrenhet eller tändning-styrenhet (eller båda) men jag har egentligen ingen aning. Någon som vet? Det gäller en Volvo 854 1994 manuell.
Frågan är om det spelar någon roll vilken box man väljer, för det finns olika artikelnummer att välja bland.
Jag har flera boxar liggande, 1st -94, 1st -95, 1st 96 och 1st -98 till Fenix och de har alla olika artikelnummer!?
Är det olika Fenixsystem eller det bara handlar om nummerändringar, för det är ju inte direkt ovanligt i denna branschen...

Startspärren sitter förresten inte i motorboxen utan det finns en separat box för detta.
Hilmer skrev:Startspärren sitter förresten inte i motorboxen utan det finns en separat box för detta.
Både rätt och fel. Styrboxen måste få klartecken från startspärrsboxen innan den startar. -94or saknar ju den typen av startspärrsbox, och således får 96+-boxarna inte den signalen från startspärrsboxen, och därmed startar inte bilen.
<=95-boxarna saknar helt den funktionen, och startar gladeligen helt fristående om det är så.

Alla 10V har fenix 5.2-styrsystem, så art.nr på boxarna ska inte spela någon roll. Det är möjligt att det finns några minimala skillnader i mjukvaran mellan årsmodellerna, men det har ju ingen betydelse då det fortfarande är samma motor och styrsystem.
Lucif3r skrev:
Hilmer skrev:Startspärren sitter förresten inte i motorboxen utan det finns en separat box för detta.
Både rätt och fel. Styrboxen måste få klartecken från startspärrsboxen innan den startar. -94or saknar ju den typen av startspärrsbox, och således får 96+-boxarna inte den signalen från startspärrsboxen, och därmed startar inte bilen.
<=95-boxarna saknar helt den funktionen, och startar gladeligen helt fristående om det är så.
Att startspärren måste ge klartecken till boxen visste jag, men trodde startspärren bara bröt en krets till boxen som är normalt sluten på de äldre, inte att det även blandade in boxen.
Ska försöka hänga dit en äldre box på polarens -96a bara för att kolla :)
Lucif3r skrev: Alla 10V har fenix 5.2-styrsystem, så art.nr på boxarna ska inte spela någon roll. Det är möjligt att det finns några minimala skillnader i mjukvaran mellan årsmodellerna, men det har ju ingen betydelse då det fortfarande är samma motor och styrsystem.
Det var väl det jag hade för mig, men blev lite osäker när man började fundera på det och kollade hur många olika boxar det fanns.
Gött!

Och bara för att vara på den säkra sidan :) : Det är alltså den som rör insprutning, och inte den som heter tändning (eller nån annan).

Självklar fråga kanske. Det finns många fler begagnade insprut-styrenheter än de för tändning.
boheights skrev:Gött!

Och bara för att vara på den säkra sidan :) : Det är alltså den som rör insprutning, och inte den som heter tändning (eller nån annan).

Självklar fråga kanske. Det finns många fler begagnade insprut-styrenheter än de för tändning.
Boxen styr både bränsle och tändning.
Finns en del på tradera t ex.

Åkt lite i helgen: - gubbe i V90 som ligger[…]

Är inte det kutym, att man bara redovisar &a[…]

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]