Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Klas97
Hej!

Är så trött på bilen nu..
Bytade som nämnt i en tidigare tråd topplockspackning på bilen. Problemet med den verkar löst. Nu har dock ett annat problem uppstått.
Grenröret håller inte tätt av någon anledning. Jag har satt dit packningarna med nya bultar och spänt med 25 Nm. Grenröret har inga sprickor då det inte lät något innan jag plockade av det.
Har ni någon idé om vad det kan vara?

Väldigt tacksam för svar så att jag kan få klart bilen någon gång.. :-(O)
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Har du provat att känna på muttrarna och dragit med handkraft? Rätt sorts packningar som sitter år rätt håll? Och naturligtvis bytte du packningarna?
av Klas97
Jag har dragit alla muttrar med handkraft, packningarna är rätt och det är självklart nya packningar..
Tycker att det är så märkligt..
av MickeM
Läcker det mot toppen då?

Är det inte avgasflätan som läcker?
Vanligt med åldern.

Rep-sats finns.
av Klas97
Kollade att rotor och fördelare var rätt monterat. Visade sig att rotorn stod på fel cylinder vid noll-läge. Kan det vara orsaken till ljudet?
av MickeM
Klas97 skrev:Kollade att rotor och fördelare var rätt monterat. Visade sig att rotorn stod på fel cylinder vid noll-läge. Kan det vara orsaken till ljudet?
Men.... har du inte kört motorn efter renoveringen?
Den kan omöjligt ha startat om fördelaren varit en cyl fel i vridningen.
Är det en möjligt att montera den så?
Annars är nog hela insugskamen fel i från kamremen.
Risk för krock med kolv och ventil.

Om tändkablarna sitter fel, kan den gå på tre cyl, om bara två är förväxlade. Men den går skit.
Avgas/insugssmällar är mycket möjligt, beroende på hur det är förväxlat.

Ljud? Jajamen!
V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]

Stämmer.