Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sensonic
Sedan jag bytte till Biltema-ok fram har det varit lite trixande. Varje gång jag ger mig in för koll så sitter glidpinnarna som berget i bussningarna. Tar ut, smörjer med Biltemas bromsoksfett och då glider det på bra igen. Efter ett par dagar så sitter det stenhårt igen.

Börjar fundera på om Biltemafettet inte är så bra. Vad använder ni som är mer professionella?
av Fritzell
Jag använder en gammal tub med biltemas hjullagerfett. Har aldrig krånglat för mig.

Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
av sensonic
Tack för tipsen.

Ja, jag har bytt glidpinnar till Volvo original och mätte nya och gamla med skjutmått men hittade ingen direkt skillnad.
av MickeM
Jag använder Grafitfett avsett för entreprenadmaskiner till glidoken. (Bara för det finns hemma)
Klibbigt och kletigt, inte helt avsett för ändamålet men står emot saltvatten oerhört bra.
Kanske inte för den som kör som xxxx, då det är sämre vid höga temperaturer.

Biltemas bromsoksfett använder jag i premiärvariatorn till min ATV, eftersom det tål höga temperaturer och inte innehåller metaller.
Mer smörjpasta än fett.
Klockrent och minst lika bra som sviiiindyyr orginal Yamalube fett.
Det är inget dåligt fett. Borde funka fint på glidpinnarna också.
Fastna efter ett par dagar skulle det inte göra osmort ens.....
Blir dina bromsar så varma att gummit smälter fast på pinnen eller vad?
av Kena
Undrar om gummit sväller om man har fel fett? Hade samma fenomen tidigare men vet inte vilket fett jag hade då....
av sensonic
MickeM: Kör lugnt och bromsarna blir inte särskilt varma. Har bytt åtskilliga ok tidigare utan problem på andra bilar men här förstår jag inte vad som händer.

Kena: Läste det också någonstans, därav min fråga. Tänker nog prova med något av tipsen ovan och se om det blir någon skillnad.

Åkt lite i helgen: - gubbe i V90 som ligger[…]

Är inte det kutym, att man bara redovisar &a[…]

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]