Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av George
Jag har en 855s, 95 års modell med fenix 5.2.
Den har funkat bra men för någon vecka sedan började den rycka i gången. Först bara någon enstaka gång men nu rycker det hela tiden. Det rycker lika mycket på låg belastning som vid acceleration men då märks det mer eftersom man tappar i accet varje gång det rycker till. Jag har kollat diagnosmodulen men den visar inget fel (jag får 1-1-1 med stiftet i hål 2 på A-modulen).
Är det någon som vet vad som kan vara fel? Nu är det helt säkert en MASSA saker som kan vara fel, men i vilken ordning ska jag undersöka potentiella felkällor?

/George
Användarvisningsbild
av Dobermann
Det är ju bara bränslesystemet, du får kolla tändsystemet oxså Sockel A6.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Mmm, kan tänka mig 314 eller 324 i A6. Kamaxelgivaren. Men det brukar tända lambdalampan iofs...
Vatten i tändstiftbrunnarna, fördelarlock?
Användarvisningsbild
av George
Nja, enligt heinz så ska man på motorer med fenix 5.2 (det är b5252s). endast kolla A2. Jag kollade A6 också ändå men fick ingen indikering alls då.

/George
Användarvisningsbild
av Dobermann
Helt rätt av dig George, finns bara ett uttag på fenix...men om man då ska dra slutsatsen att allt som fenix kontrolerar är helt så måste det ju vara nått som den inte har koll på som jäklas, tex som det skrevs ovan vatten i tänstiftbrunnar, kassa stift, tändkablar, tändspole, tändmodule, glapp, vatten i bensinen mm, med tändsystemet tycker jag att du ska börja iallafall
Användarvisningsbild
av dynamic_mannen
prova med att göra ett komptest på alla cylindrarna.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Fenix är ett kombinerat tänd- och bränslesystem, finns det felkodet på tändsystemet får du dom i A2 med.
Användarvisningsbild
av George
Tack för tipsen!
Jag bytte tändstiften idag och vips så var problemet borta. Jag har bara hunnit testköra ett par mil ännu men det har inte ryckt en enda gång.
Vi får väl se imorgon, då blir det storhandla och sen ikea. Klarar den DET så är det nog lugnt sen... :wink:
Användarvisningsbild
av George
Jaha, lyckan var kortvarig, nu rycker fanskapet igen... :x

Alltså, det verkar inte som om tändstiftsbytet hjälpte.
Ytterligare en iaktagelse jag gjort är att tempen verkar vara för låg. Tempen går upp till ca halva skalan men faller sedan ganska fort ner till ca en tredjedel. Sedan pendlar det mellan en en tredjedel och hälften på skalan. Tidigare gick tempen upp till hälften och stannade där. Jag ska byta termostat imorgon. Kan detta vara relaterat till ryckandet, eller är det på tändsidan jag ska felsöka? Vad ska jag kolla härnäst i så fall, fördelarlock, rotor eller nåt annat?
Användarvisningsbild
av olafixar
Jag skulle ju byta tändkablarna...du rörde ju i dom vid tändstiftsbytet....och köp då Volvos original :!:

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]

Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]