Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Baxtex
Köpte för ett tag sedan en S70 som stått stilla i ca 2 år. När jag startade bilen så hade den ett ganska högt tickande ljud. Varvade motorn och tickandet försvann nästan men det går fortfarande att höra. Har bytt olja och filter men tickandet är kvar än väldigt lågt och subtilt. Nu till frågan, ska det ticka något överhuvudtaget eller ska jag testa någon olje tillsats som t ex den här?: https://www.autoexperten.se/bilvard/kem ... e-additiv/

Hur fungerar det? Häller man bara i och kör som vanligt och gör oljebyte om ett år eller finns det någon speciell procedur?

Såhär lät den när jag startade den första gången:

Men nu är det mycket mycket tystare än så.
Lite kan det allt ticka från dessa motorer, dom är ju inte nya längre. Har den dessutom stått stilla i 2 år utan att startas och än mindre fått oljan bytt så kan det nog ticka mer än "normalt".
Tänk också på att spridarna kan föra ett j-a liv och kan enkelt misstas för tickande för den ovane. Spridarljudet följer dock motorvarvet.

Personligen är jag rätt anti mot sånna där mirakelprodukter... Jag skulle nog hellre göra ett par tätare oljebyten, typ var 100e mil, så all gammal skit verkligen kommer ut ur motorn.
Dom ska ticka mer el mindre. Min dåvarande 850 körde jag på ren mineralolja och den var helt tyst. Men på vintern var den riktig seeeeg att dra runt vid start. Ska tilläggas att den inte heller hade motorvärmare.

Och när quaker state slutade med ren mineralolja gick jag över till delsyntet och tickandet var tillbaks, men det ska vara så.
Det ticker ganska högt från spridarna om man står framför bilen med motorhuven öppen. Om du hör tickandet i kupén när du kör långsamt = tickande lyftare, hörs de bara med öppen motorhuv = spridartick.
frasse4 skrev:Det ticker ganska högt från spridarna om man står framför bilen med motorhuven öppen. Om du hör tickandet i kupén när du kör långsamt = tickande lyftare, hörs de bara med öppen motorhuv = spridartick.

Nu när du säger det... Det hörs faktiskt bara när man har huven öppen, svårt att lokalisera ljudet dock, annat än från motorn då. Är spridartick något att oroa sig över? :D
Lucif3r skrev:Generellt sett Nej, det är normalt att spridarna för ett jäkla liv. Dock beror det på HUR mycket dom tickar. Tickar dom väldigt väldigt högt så kan det vara ett tecken på att en eller flera spridare inte mår 100%.

Okej, nej det låter ganska tyst och jämt så det är nog som det ska. :D
Jag skulle tuta och köra. Håll koll efter oljeläckage som kan komma efter ett tag när en motor inte körts på länge.
Lucif3r skrev:Personligen är jag rätt anti mot sånna där mirakelprodukter... Jag skulle nog hellre göra ett par tätare oljebyten, typ var 100e mil, så all gammal skit verkligen kommer ut ur motorn.
Håller helt med. Spridare eller ventillyftare.... Några täta oljebyten för att vara på den säkra sidan. Hydraliska lyftare som inte får sitt oljebyte när det är tänkt har en tendens att hämnas. Varit med om detta på både Volvo och gamla Mercedes. Kanske är spridarna som låter men hade ändå kört några täta oljebyten för att utesluta ventiler.

Kolla Tradera och eBay.

Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]