Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tömde kylare när jag bytade vattenpump idag och var precis och skruvade i plast skruven/pluggen igen. Plastskiten gick av. Försökte borra ut den och fick tillslut ut den med en skruvmejsel. Har googlat som en idiot men inte lyckats hitta någonstans där man kan köpa en ny plugg. Tror ni det går att laga den gamla? Gängerna är ju intakta, om jag smälter pluggen och sedan pressar ihop den borde väl hålla? Eller får man bege sig till skroten igen? Så fruktansvärt irriterande, varför kunde de inte bara haft en plugg i mässing eller något som inte rostar?
Lucif3r skrev:Stämmer... Plastgavlarna kommer gå sönder förr eller senare så...
Och jo, dräneringspluggen är bra klen den också. Du får väl prova om du kan laga den på något vis. Värsta som händer är att den inte håller tätt eller inte går att få ur igen. (I)

Ja, alltså den behöver ju inte sitta så hårt egentligen, kan tycka de kunde skippat att göra nyckelspår på den så att man enbart dragit åt för hand, är så svårt att veta hur mycket kraft man har med skaftet.

Får bli bli att asa fram limpistolen och superlimmet och få ihop något. :D

Annars, det är ingen som har nån gammal plugg att sälja? Swischar gärna, är en sådan här: https://www.fcpeuro.com/products/volvo- ... ck-3547226
Kena skrev:Många verkar använda pluggen på kylaren. Sitter det inte en på baksidan av motorn på alla modeller?

Det ska finnas en plugg på motorblocket också, men jag hittar inte den. Om jag gjorde det så hade det varit svårare att tömma i varje fall. Dräneringshålet på kylaren är ju längre ner också, borde väl inte gå att få ut allt enbart via pluggen på motorn?
'
Var på skroten idag och plockade på mig 3 pluggar, så nu har jag reserv. :)
Ska man vara riktigt noga ska man ju öppna båda pluggarna. Som hemmameck brukar man väl oftast ha lutning på bilen också, då jag förmodar att dom flesta hissar upp den iaf fram för bättre åtkomst. Men den på kylaren är klart enklare att komma åt, och duger gott och väl. Det är inte speciellt mycket som samlas bak i motorn med "normal" lutning(typ däckbytar-lutning).

Man kan ju även lossa en av kylarslangarna och spola igenom med vattenslangen en stund för att få med så mycket som möjligt av det gamla skiten.
Ska man lossa vattenslangarna vid turbon så läcker det väl och länge om man skippar att dränera bak på motorn trots tom kylare, fråga hur jag vet :) Ska man bara byta termostat så behöver man bara dränera kanske en halvliter från kylarens plugg.

Enkla sanningen är ja. Du tar bort askkoppen[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]