Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kvistxxl
Hejsan,
Idag när jag var på väg till skolan och nästan var framme så började det lukta väldigt konstigt från ACn, först luktade det gödsel och jag trodde att jag bara kört förbi något som luktat. Men efter några sekunder började det nästan lukta som när man kör med vinkelslipen i plåt. Det fanns inget ställe att stanna på och jag var nästan framme vid avfarten från motorvägen och vid skolan som ligger väldigt nära. Så jag stängde av ACn så länge för att slippa lukten och körde ner rutorna för att vädra ut lite :*O/ .
Efter någon minut så provade jag slå på ACn igen och nu luktade det ingenting, satte igång den på fullt utblås men då var den precis som vanligt.
Hann inte inspektera under motorhuven eftersom jag var sen till min lektion, kände bara snabbt på fälgarna och kollade bromsarna om de var varma eller hade någon annan färg, men ingenting ??:-/ .
Nu undrar jag vad det kan vara som är felet? Läst lite på forumet och då är det några som varit med om att det börjat lukta precis innan ACn skurit :-(O) .
Om det spelar någon roll så är min bil en S70 2.5T-1998.
Det kan komma lite lukt från evaporator eftersom att det blir ibland bakteriebildning och det kan lukta lite unket. Annars kan det ju vara en evaporator som läcker och köldmedlet luktar inte heller speciellt gött. Men då borde doften även finnas när du hade slagit av AC. Du hörde inget missljud från kompressorn eller något annat som lät konstigt i samband med doften?

Låter det inget illa så är det nog bara att köra vidare, systemet är såpas smart så att det stänger av sig om det blir för lite gas i systemet. Du kan ju prova med att vrida på max kyla och se ifall det kommer tillbaks då när AC får jobba lite. Kan ju förresten även vara tätt i slangen som ska leda ut kondensen från evaporatorn men du borde ha märkt ifall det varit blött på golvet på förarsidan eller passagerare sidan.
DayDreamer skrev:Det kan komma lite lukt från evaporator eftersom att det blir ibland bakteriebildning och det kan lukta lite unket. Annars kan det ju vara en evaporator som läcker och köldmedlet luktar inte heller speciellt gött. Men då borde doften även finnas när du hade slagit av AC. Du hörde inget missljud från kompressorn eller något annat som lät konstigt i samband med doften?

Låter det inget illa så är det nog bara att köra vidare, systemet är såpas smart så att det stänger av sig om det blir för lite gas i systemet. Du kan ju prova med att vrida på max kyla och se ifall det kommer tillbaks då när AC får jobba lite. Kan ju förresten även vara tätt i slangen som ska leda ut kondensen från evaporatorn men du borde ha märkt ifall det varit blött på golvet på förarsidan eller passagerare sidan.
Tittade igenom lite under motorhuven innan jag körde hem och lät den även stå på ett tag på parkeringen för att kolla om det kom någon rök eller något, men ingenting.
Så körde hem (cirkus 2,5 mil) igen med rutorna lite nere för att höra efter missljud, och ingen radio på. ACn var även avstängd men det kom fortfarande kall luft från utblåsen vid motorvägskörning om jag inte stängde av varje utblås för sig, vet inte om detta är normalt? ?:-/ Hur som helst satte jag igång och stängde av ACn lite då och då för att känna om det luktade, kände ingenting.
Sen när jag kom hem lät jag den stå igång lite på uppfarten och körde igång ACn på varmt och kallt i omgångar för att känna om det luktade, återigen inget. Kom ingen rök någonstans, den läckte ingen olja eller dylikt på marken, torrt som snus på förarmatta samt passagerarmatta så frågan är ju vad som kan ha hänt innan när det luktade så förbannat... ??:-/ Min multirem ser lite sliten ut på något enstaka ställe, man kan se väven på en yta som är kanske två centimeter lång, men om det varit den borde det väl luktat mer bränt gummi? :-(O)
av Kena
Undrar om det kan ha varit ac pumpen som slirade på remmen då? Tror någon har skrivit här tidigare om att den kan fastna när den går sönder så håll tummarna för att den inte håller på att rasa.
Kena skrev:Undrar om det kan ha varit ac pumpen som slirade på remmen då? Tror någon har skrivit här tidigare om att den kan fastna när den går sönder så håll tummarna för att den inte håller på att rasa.
Hmmm, så kan det kanske ha varit...
Har kört minst 10 mil sedan detta hände utan någon mer indikering på att något skulle vara fel. Ingen lukt och inga missljud... :shock:

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]