Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av filrob88
Hej,

Jag har en V70 -00 som gått 25 000 mil och som inte servats sedan 23 000 mil (aug 2015) så det är verkligen hög tid. Senaste Volvo originalservice är gjord 2008 så det är ingen poäng att börja med det igen känns det som. Grejen är den att jag troligen kommer köpa ny bil till hösten och på min nuvarande funkar inte AC:n och bromsarna kommer troligen behöva bytas inför nästa besiktning, så den är i princip inte värd en spänn.. Därför tar det emot lite att serva sen för dryga 5000 kr. Kan jag få lite tips? Räcker det kanske att jag byter oljan och kollar bromsarna och ser hur akut det är? Jag har en offert som är väldigt specificerad, se nedan:

Service var 12:e månad oavsett mil 1000:-
Service 156 månader 25 000 mil 1900:-
Oljefilter 122:-
Luftfilter 224:-
Kupefilter 347:-
Olja 1154:-
Bromsvätska 139:-
Miljöavgift 37:-

För mig ser det ut som att det görs två separata service, kan man strunta i den ena? Vad tror ni ingår i de olika? Eller är det en och samma? Ja, jag kan såklart fråga verkstaden, men det är min lokala verkstad och jag gör hellre bort mig här än där.. Hoppas någon har koll och kan guida mig lite!

Tack på förhand.
av Rådlös
Om du skall räkna med att få några tusenlappar vid en försäljning kan det ju vara bra att du har kvitto på inköpt material, även om du har bytt det själv. Men du kan med en övertygande självsäkerhet säga "Titta här. Här finns kvitto på detta och detta. Det har jag fixat för ett ½-år sedan".
Och det finns ju vissa delar som är ganska viktiga, kamrem t.ex. Även om du inte behöver byta den inom det närmaste året, med avseende på gällande serviceschema, så är det ju värdefullt att påpeka för en köpare att "den skall bytas inom si och så lång tid". Det inger någon sorts förtroende.
Men oljor och filter, kanske tänddelar är ju viktigt även om det inte infaller samma som i schemat. Och glöm inte att kolla kylarvätskan. Generellt sett skall man byta kylarvätska vart annat år, men det är sällan det görs det. Kolla om den är klar och fri från partiklar och grumlighet. Den få naturligtvis ha glykolens färg, men skall vara klar och fullt genomskinlig och naturligtvis hålla en max lägsta fryspunkt.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Olja och oljefilter är väl det viktigaste, Bromsvätska ja visst ska det bytas men har aldrig brytt mig om 2års intervallen eller vad det nu är. Gud vet när bromsvätskan var bytt på min bil senast. Glykolen är det också två år på men samma där har aldrig heller bytt någon glykol efter 2 år.

Ska du som sagt bara ha bilen till hösten och sen sälja den eller skrota den så räcker det med att byta olja och oljefilter och typ byta bromsbeläggen typ Biltemas bromsbelägg inget fel på dom mer än att dom dammar lite mera. Ska du sälja bilen så kan du ju påpeka för köparen att det är hög tid att byta glykol och bromsvätska. :)
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Ska han skrota den går det ju att köra med samma olja i evigheter.. Men det är kapitalförstöring. Byt oljan och filtret. Belägg från Biltema om de är slut. Ingen som köper en sån bil förväntar väl sig att alla vätskor och så ska vara nybytta ändå?
av filrob88
Tack för era utlåtanden! Jag har blivit offererad service för 2100:- på ett annat ställe. Verkar ingå nästan samma så det blir nog den. Som nån av er sa känns det dumt att skrota den, två olika mekare och besiktningen har påpekat att den är i oförskämt bra skick. Har dessutom bytt kamrem, koppling och hela avgassystemet senaste året.

Kolla Tradera och eBay.

Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]