Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tommyy
Hej,
Jag har en Volvo S70 årsm. 1999 med 2,5L 164 Hk motor. I går när jag skulle låsa upp bilen med fjärrkontrollen så hände ingenting. Jag fick låsa upp bilen med nyckeln. Trodde att larmet skulle utlösas då men det gjorde det inte.

När jag satte nyckel i tändningslåset så hände ingenting. Ingen anstymmelse till att startmotorn ville gå runt.
Klockan och trippmätaren som är elektronisk syntes inte när nyckel var i läge 1, endast i läge 2 då jag försökte starta bilen.
Det knackade/tickade konstigt under instrumentpanelen bakom ratten.
Tempmätaren och bensinmätaren flippade konstigt upp och ned lite grand när detta tickande ljudet lät.

Är det någon som vet vad det kan vara för fel? Startspärr eller liknande?

Med vänlig hälsning
Tommy
av Kena
Låter som ett tomt batteri? Det brukar ticka/låta när larmsirenen ska låta och blinkersarna ska blinka men det blir spänningsfall i takt med det. Släng dit en laddare och kolla om det funkar :wink:
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Inte helt ovanligt att microbrytaren i låskistan på förarsidan krånglar, om den inte bryter ordentligt slocknar inte innerbelysningen.
Och har man då ett gammalt svagt batteri behövs inte många timmar för att det ska vara tomt.
av Tommyy
Jag har haft problem med att batteriet drar ut sig sedan tidigare. Om jag körde med bilen varje dag var det inga problem. Men om den stod i 2 dagar så va batteriet tomt. Lösningen på det problemet var att ta bort säkringen till innerbelysningen och köpa en ficklampa istället.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Billigare är nog att köpa eller låna en multimeter och mäta upp batteriet först.

Mvh GK
av Olse
Ladda batteriet över natten, eller prova att starta den med startkablar. Går det så är det ju batteriet som är urladdat.
Sedan om det är generatorn eller något som drar ström? Det låter ju som något drar ström?
Men att rycka säkringen? Kan du inte bara sätta strömställaren i läge där inget lyser, eller ännu hellre leta upp varför det lyser.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Ett fulladdat batteri i viloläge skall mäta 12,7 Volt om det är helt frriskt.

Mvh GK

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]

Motoroljenivå

Jag har en V 50 automat 2011 men en D 4 motor. Den[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]