Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Baxtex
Har köpt mig en gammal S70 som inte rullat alltför långt, 20 000 mil. Nu är det så att varannan gång man ska starta bilen så går nyckeln bara runt i tändningslåset. Har letat lite på nätet men inte hittat så mycket information om det. Kan man köpa ett nytt? Går det att laga? Vet inte riktigt vad som är möjligt. Kan man montera en startknapp istället kanske? Är det godkänt på besiktningen?

Kan nämna att startmotorn är lite halvkass också, ska byta den snart men jag vet inte om det kan påverka något?
Användarvisningsbild
av TommyP86
Det är cylindern som är kass, det är någorlunda vanligt.
Kostade runt 2000kr för 10 år sedan, säkert ungefär detsamma nu. Att ta från skroten blir svårt eftersom startspärren sitter i nyckeln.
av Baxtex
TommyP86 skrev:Det är cylindern som är kass, det är någorlunda vanligt.
Kostade runt 2000kr för 10 år sedan, säkert ungefär detsamma nu. Att ta från skroten blir svårt eftersom startspärren sitter i nyckeln.

Det händer ganska oregelbundet. Ibland går det att starta 10 gånger i rad utan problem, sen kan den bara gå runt. Drar man ut och sätter i igen så går det igen. Men det är säkert att det är cylindern ändå? Kan man inte bara köpa en ny cylinder med ny nyckel och sätta i själv? Visst det blir ju två nycklar, en till dörrarna och en till bilen, men det kan ju kvitta när man har fjärr ändå. Jag vet inte hur det är på skroten med nycklar, om det går att få alltså.
av magnusd
Hej
Hade samma fel på min V70 för 7 år sedan och betalade 1500:- för byte av låscylinder. Vanligt på dessa.
Men VIKTIGT att du byter nu medans det fungerar ibland. Slutar det fungera helt är det fyrhjulsbärgning eftersom du inte får ur rattlåset. Lättare att köra till Volvoverkstad själv. Tyvärr bara Volvo som kan byta.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Nyckeln du har är kodad till ditt styrdon. Byter du tändningslås och tar med nyckeln måste du även ha med det, eller pilla ur transponderchipet ur din gamla nyckel (mycket jobb och riskabelt och göra typ KIR-mod) och här nånstans är nog brytpunkten för vet det verkligen är värt i tid, jobb, risk, krångel.
av Baxtex
magnusd skrev:Hej
Hade samma fel på min V70 för 7 år sedan och betalade 1500:- för byte av låscylinder. Vanligt på dessa.
Men VIKTIGT att du byter nu medans det fungerar ibland. Slutar det fungera helt är det fyrhjulsbärgning eftersom du inte får ur rattlåset. Lättare att köra till Volvoverkstad själv. Tyvärr bara Volvo som kan byta.
Det är sant, billigare också! 1500kr känns väl överkomligt, betalade dock bara 2000kr för bilen så vill komma undan så billigt som möjligt. :D
TommyP86 skrev:Nyckeln du har är kodad till ditt styrdon. Byter du tändningslås och tar med nyckeln måste du även ha med det, eller pilla ur transponderchipet ur din gamla nyckel (mycket jobb och riskabelt och göra typ KIR-mod) och här nånstans är nog brytpunkten för vet det verkligen är värt i tid, jobb, risk, krångel.
Är lite osäker på termerna här. Som jag tolkade i tidigare inlägg så har vi först låscylindern, denna är väl inget speciellt egentligen. På andra sidan har vi startspärren(
) som är kodad till bilnyckeln. Så om man bytar startspärr så måste man även byta transponder/nyckel. Eller är jag helt ute och cyklar? Modden du talar om, är det något liknande detta?:
rätt mycket jobb!
Användarvisningsbild
av TommyP86
Cylinder går att byta själv, jag tänker inte gå in mer på det än så här även om det knappast är stöldbegärliga bilar numera.

Jag har för mej (det börjar bli gamla bilar, hälften är glömt) att det är ihopparat motorstyrdon och nyckel. Har du en bil med chip kan det vara borttaget.
av MickeM
Baxtex skrev:
Är lite osäker på termerna här. Som jag tolkade i tidigare inlägg så har vi först låscylindern, denna är väl inget speciellt egentligen. På andra sidan har vi startspärren(
) som är kodad till bilnyckeln. Så om man bytar startspärr så måste man även byta transponder/nyckel. Eller är jag helt ute och cyklar?
Du är lite ute och cylkar, men har lite rätt också.

Du kan inte byta startspärr. Den är en mjukvara bara.

Varje nyckel har en individuell chipkod. Den chipkoden skall programmeras in i bilens styrdon för varje nyckel.
Byter du en nyckel, stämmer inte chipkoden längre, och den nyckeln accepteras inte..
Därför, måste du köpa ett nytt tändningslås, avsett för dina befintliga nycklars mönster. (Hårdvaran. Inte chipet.)

Att ta begagnat tändningslås inkl nycklar ifrån en skrot funkar inte, för dom "nya" nycklarnas chipkod finns inte i bilens styrdon. = startspärren protesterar.
Volvo programerar inte in begagnade nycklar. Dom varken kan eller vill.

Antennringen runt tändningslåset är bara en antenn. Byte förändrar ingen kod.
Koderna tolkas av motorstyrdonet.
av Baxtex
TommyP86 skrev:Cylinder går att byta själv, jag tänker inte gå in mer på det än så här även om det knappast är stöldbegärliga bilar numera.

Jag har för mej (det börjar bli gamla bilar, hälften är glömt) att det är ihopparat motorstyrdon och nyckel. Har du en bil med chip kan det vara borttaget.
Alright, låter dock som att det är hel del meck med att göra det själv, att misslyckas är kanske också lätt?
MickeM skrev:
Baxtex skrev:
) som är kodad till bilnyckeln. Så om man bytar startspärr så måste man även byta transponder/nyckel. Eller är jag helt ute och cyklar?
Du är lite ute och cylkar, men har lite rätt också.

Du kan inte byta startspärr. Den är en mjukvara bara.

Varje nyckel har en individuell chipkod. Den chipkoden skall programmeras in i bilens styrdon för varje nyckel.
Byter du en nyckel, stämmer inte chipkoden längre, och den nyckeln accepteras inte..
Därför, måste du köpa ett nytt tändningslås, avsett för dina befintliga nycklars mönster. (Hårdvaran. Inte chipet.)

Att ta begagnat tändningslås inkl nycklar ifrån en skrot funkar inte, för dom "nya" nycklarnas chipkod finns inte i bilens styrdon. = startspärren protesterar.
Volvo programerar inte in begagnade nycklar. Dom varken kan eller vill.

Antennringen runt tändningslåset är bara en antenn. Byte förändrar ingen kod.
Koderna tolkas av motorstyrdonet.
Okej, då förstår jag tror jag.

Enkla sanningen är ja. Du tar bort askkoppen[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]