Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min 850 Glt -96 är besiktigad med 2 st 2or. Co värde förhöjd tomgång 2500 varv för hög och felaktigt lambdavärde.
Värderna var följande:
Co: 0 (0.5)
Co 2500 varv: 1.8 (0.3)
Hc: 26 (100)
Lambda: 0.95 (0.96-1.04)

Symptom: bilen känns slö och orkeslös. Lite ryckig vid gaspådrag, går bättre på höga varv (upp över 4.500 varv)
Varit lite dålig tomgång en kort stund vid start nångång bara. Går likadant kall som varm annars.

Jag har bytt lambdan, tändstift och testat dra ut lmm för att se om det var någon skillnad och tyckte då den gick lite sämre. Vi har läst ut felkoderna och fick fram : p0131 permanent för låg signal, p0410 permanent för låg signal och slutligen p1619 permanent signal saknas.
Jag har även tömt luftpumpen på c.a 2 dl vatten men tycker inte att luftpumpen borde påverka gången på bilen när man kör? Håller just nu på att byta vevhusventilatuonen väntar bara på delarna ifrån volvo (gick nämligen sönder när jag skulle felsöka denna givetvis)

Det jag bytt har hittills inte gett någon förbättras effekt men är slitdelar som kanske var lika bra att byta om man ska se det positiva . Kan kännas att jag ej vet när olja och filter är bytt då jag just köpt bilen med dessa fel. (Ska bytas)

Har ni några andra tankar kring var det kan vara? Har inte kommit längre i.om venten... kanske läckage innan lambdan som gör att bilen går fett? Kass katt? Tempgivaren? Just shoot :) :-O)
Senast redigerad av 1 Robin850, redigerad totalt 0 gånger.
Om jag tar andra ändan utan den lila vakumslangen som sitter mellan sas och magnetventilen, och så blåser jag och suger i den borde inte ventilen stänga och öppnas då? Borde väl låta lite i den. Men nu ska vetas att jag har nerriven vevhusventilation , så detta kanske påverkar? Poängen iallafall är att det går lätt att både blåsa och suga i den slangen
Så nu är vevhusventilationen bytt iallafall och bilen är lika slö för det.. noterade att det låter som ett litet läkage i avgassystemet framför katten, vet att detta kan medföra dessa värden jag fått på besiktningen då den kan dra in tjuvluft och lura lambdan att motorn går snålt och därav fettar lambdan på med mer bränsle. Frågan är nu kan detta medföra att bilen blir så jävla slö som den är Nu?? Går som en 144hk typ... tacksam för svar
Slöheten kan bero på att när systemet upptäcker fel i miljösystemet så reduceras motoreffekten av systemet.

Mvh GK
Hade en annan fundering. Tror det är så att sas (backventilen) är kass. Hade bort den och blåste lite och rengjorde fram och tillbaka men verkar som att avgaser går tillbaka till luftpumpen. Kan detta påverka gången på bilen få det går tillbaka avgaser i luftsystemet? Sen teoretiskt sett så borde man väl kunna plugga backventilen med någon trasa eller nått för att förhindra avgaser går tillbaka? Spamma gärna förslag och funderingar. Tiden rinner ut mot ombes :(
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]