Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SebbeG
Hej alla. Jag är helt värdelös på det här med bilar och för tillfället är min personliga mekaniker inte nåbar.

Körde till jobb som vanligt i morse och det fanns inga problem med min härliga 850. Men när jag nu skulle köra på lunch så fyllde jag på oljan och sedan bestämde sig plötsligt lampan som i manualen så fint heter "fel på Motorelektroniken" att lysa.

Någon som kan dra en slutsats ifrån denna situationen? Tacksam för hjälp.
av MickeM
Att lampan fortsätter lysa efter start betyder att motorstyrdonet registrerat ett eller flera fel.

Det finns massor av möjliga anledningar.
En felkodsläsning är nödvändig för annars ör det vilda gissningar, och kanske något byts i onödan till onödig kostnad..

En 850 har ett system som man kan läsa ut själv, om man är åtminstone semi-händig.
Annars får du ta hjälp med det.

Posta sen felkoderna i sin helhet , dvs alla siffror och ev bokstäver, så ska du få bra kvalificerade gissningar på felet.

Om bilen går som vanligt kan du använda den under tiden, men den bör ses över ganska snart, och kanske inte företas med någon jättelång resa.

Det du kan göra även som helt okunnig, är ju att öppna huven och se om alla sladdar och slangar sitter på plats.
Ingen ska hänga lös i någon ände.

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]

Motoroljenivå

Jag har en V 50 automat 2011 men en D 4 motor. Den[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]