Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Klas97
Hej allihopa!

Jag kör en Volvo s70 2.5t som är chippad hos GDM-performance.
Problemet jag skulle behöva hjälp med är att bilen hackar vid fullt gaspådrag, samt att "överhettningslampan" börjar lysa, även fast temperaturen är normal. Någon som varit med om något liknande eller kan hjälpa mig? ??:-/
av MickeM
Som sagt, se över alla tänddelar som stift, fördelarlock, rotor och kablar, innan nåt annat, om de inte är relativt nybytta.
Kablarnas UTSEENDE är inte relevant. Kassa kablar kan se jättefina ut...

Nu är det ett tag sen jag hade S70, men är inte låg kylvätskenivå och för hög kylvätsketemp samma lampa?
Hur är nivån i expkärlet? Alt se över den givaren.
Lågkylvatten nivå så är det ju den där röda lampan med en kylare och fläkt som tänds. Hög motortemp tror jag faktiskt inte att det finns någon lampa för i dessa bilar :???: om nu inte samma lampa sänder två olika budskap? Står ju inget om det i instruktionsboken iaf. Är det dålig nivå i expansionskärlet och du trycker gasen i botten så sjunker nivån ännu mera därav att den kan indikera för låg nivå när du gasar för fullt.
av Klas97
Ska kolla över alla tänddelar. Att nivån i exp-kärlet skulle vara för låg är nog inte möjligt då jag fyllde på igår just på grund av detta. Nivån var då ganska låg, men jag tycker att problemet borde ha löst sig nu med lampan om det nu var nivån som var problemet. Det kan inte vara något jordfel som spökar eftersom att motortemperaturen är korrekt enligt mätaren i mätarhuset?
av Klas97
Var ute och kollade nivån i expansionskärlet nu, efter en dags körning. Det är i princip tomt, så det är som ni säger att nivån är låg. Det innebär ju att den läcker någonstans på vägen.. Frågan är ju bara var.. Är väl bara till att leta :(
Antingen har topplockspackningen gått (värsta scenariot) eller så är det något av dom klassiska felen att kylaren eller värmepaketet läcker. Läcker värmepaketet så kan du känna om mattan på förarsidan är blöt, alternativt vik upp mattan och känn inunder. Läcker kylaren så borde det ju vara blött på marken. Kan vara så att den går dåligt genom att topplockspackningen har gått och att vatten kommer in i cylindern.

Antingen är det ett sammanhängande fel eller så är det två olika.

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]

Motoroljenivå

Jag har en V 50 automat 2011 men en D 4 motor. Den[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]