Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena! Förra veckan så började oljelampan blinka lite så stannade till och fyllde på med olja (nivån va låg), när jag skulle köra vidare så började den blinka/lysa igen efter ett par kilometer så stannade och ringde kompisen och rådfrågade.
När jag startade bilen på nytt så lös inte lampan så körde hem till honom för att han skulle få ta en titt vilket inte ledde till något. Började googla och ringa runt för att få reda på eventuella fel och hittade att det kunde va oljetrycksgivaren som va kass. Köpte ny givare på mekonomen och bytte den, startade bilen och lampan va släckt, tog en testrunda och så började lampan lysa när vi skulle parkera.
Fick hjälp idag av en kompis som kopplade på en felsökningsdator men fick inte upp några felkoder alls.
Vad kan felet vara? Bilen låter inte konstigt och går annars som den ska.
Oljelampan sätter inga felkoder.

Felet kan vara igensatt sil i sumpen du måste då ner med oljetråget för att rengöra silen, eller en sliten oljepump.
av rid54
Om du byter olja o filter och fortfarande har problem, måste du göra nåt. Lågt oljetryck är en akutsituation som kräver åtgärd, men några felkoder sätts inte.

De flesta bilar som har en oljetryckskontakt larmar genom att varningslampan jordas genom kontakten. Därav kan man få larm även om det är kortis mot chassi i ledaren till kontakten. För att vara säker på situationen, bör du mäta trycket på riktigt, dvs koppla på en manometer. Är trycket lågt på riktigt, så kolla oljepumpens sugsida som föreslagits. Är den OK, så kan det vara flera olika orsaker (mer eller mindre dyra att fixa) till att trycket är lågt (slitna lager, felaktig överströmningsventil, sliten pump...).
Är tillbaka hos polaren nu som bilen står hos, inte haft en tanke på att komma in här och läsa sen i början av februari.
Iallafall, all service är skött då den ska ha varit. Sist så bytte jag olja själv, har inte bytt filter men har möjlighet att testa det imorgon, kompisen jobbar på mekonomen så får bara be honom slänga med ett + olja. Är det värt att plocka med en sån där billig oljetrycksmätare och titta? Kan tjockleken på oljan spela någon roll med att den blir för rinnig/tunn när den kommer upp i temperatur? Jag är helt kass när det kommer till bilar för er som kan tycka att vissa frågor är dumma.
Varför jag inte kan pilla på den nu så ofta är för att jag bor i Jönköping och kompisen i Varberg.
Har även snackat med en annan polare som jobbar på volvo, han har föreslagit samma saker som er andra men han vet inte helt säkert, men tycker att jag borde ta chansen att åka med med den och hoppas på att komma fram.
PhilipSm skrev:Är tillbaka hos polaren nu som bilen står hos, inte haft en tanke på att komma in här och läsa sen i början av februari.
Iallafall, all service är skött då den ska ha varit. Sist så bytte jag olja själv, har inte bytt filter men har möjlighet att testa det imorgon, kompisen jobbar på mekonomen så får bara be honom slänga med ett + olja. Är det värt att plocka med en sån där billig oljetrycksmätare och titta? Kan tjockleken på oljan spela någon roll med att den blir för rinnig/tunn när den kommer upp i temperatur? Jag är helt kass när det kommer till bilar för er som kan tycka att vissa frågor är dumma.
Varför jag inte kan pilla på den nu så ofta är för att jag bor i Jönköping och kompisen i Varberg.
Har även snackat med en annan polare som jobbar på volvo, han har föreslagit samma saker som er andra men han vet inte helt säkert, men tycker att jag borde ta chansen att åka med med den och hoppas på att komma fram.
Ja oljan kan bli för tunn, men vad är det för olja du kör med alltså viskositeten? Jag kör med 5w-40 olja ju högre tal i början desto tjockare olja 5w funkar ok ner till minus 20 grader 10w är bara att glömma då den blir som sirap i den kylan och 0w funkar i iskalla temperaturer. Vad det gäller det högre talet så är det hur bra oljan tål värme, lägre än 30 ska du absolut inte gå och även 30 känns som lite riskabelt på en bensinmotor. Har du turbo så ska du absolut ta 40. 5w-40 som sagt fungerar bra, du kan även ta 5w-40 till en motor utan turbo det skadar inte. Har du kört med en olja förut som inte tål höga temperaturer så finns risken att kanalerna har koksat på grund av det.

Men annars är det att riva ner oljetråget och inspektera/rengöra oljesilen. Tror tyvärr inte att ett oljebyte hjälper i detta, oljefiltret eller ja i blocket så ska det sitta en överströmmningsventil som ska öppna om oljefiltret blir fullt i skräp. Bättre att få o-renad olja än att inte få någon olja alls till motorn.
av rid54
När tryckvarningslampan tänds är trycket för lågt för normal drift. Den brukar kallas "idiot light", med hänvisning till att den inte är nån intelligent larmapparat... Om du har bytt givare och den inte kan hålla sig släckt, så skulle jag aldrig ge mig ut att köra om jag inte kollat det verkliga oljetrycket. Bärga till verkstad i värsta fall, eller se till att mäta trycket med en manometer. Eller om du hittar nåt kabelfel som kan rättas till och att lampan sen uppför sig som den ska. Lagerras eller att man sliter ned kammar/tryckare är inte billigt att fixa på någon motor.

Ett sätt att få en antydan om ifall det är elektriskt fel (kortslutning av signalledaren til jord) är att se när lampan tänds. OM tänd lampa är kopplat till låga motorvarv och man kan "släcka lampan" genom att varva lite, så är sannolikheten hög att det är fråga om dåligt tryck. Om lampan i stället tänds plötsligt vid marschvarvtal och spontant slocknar utan att något annat händer (du varvar eller nåt), så finns det större chanser att det är ett elfel. Men jag skulle som sagt inte chansa om jag inte hade en passande motor i reserv.
En liten uppdatering till de som läser och hjälper.. även svar på några av de frågor jag fått.
Drog en testrunda igår, det enda jag kunde tänka va att dör bilen så får den fan dö.. Har inte pengar till att slänga in den på en verkstad nu då pengarna för tillfället går till sambons körkort. Rundan va på cirka 4 mil, ingen lampa som tändes, inte svårstartad, lät inte konstig eller något, så bestämde mig för att ta chansningen att köra hem med den (cirka 18 mil) och bilen klarade hela resan utan att lampan tändes, och den låter fortfarande som den ska. Jag vet själv att bilen inte lagats helt magiskt när den stått stilla i 4 veckor, men tycker att det hela bara känns lustigt nu.
För ett par veckor sen när lampan väl lyste så såg inte jag något mönster med lampa/hastighet/rpm.
Som en liten säkerhetsåtgärd kanske jag iallafall borde byta filter, rengöra silen och i med ny olja (igen).
Annars så tycker jag att det känns som om det är ett elfel som jävlas med mig?
Kanske även värt att nämna att när jag körde testrundan så kom det upp en text på instrumentbrädan (där under hasighetsmätaren där man kan kolla temperatur, bränsle etc), det kom upp 6 svarta prickar som om alla lägen va på med texten "disc" till höger, som försvann efter nån sekund. Hände 2-3 gånger totalt.
Och slutligen, oljan som är i bilen nu är Castrol Magnatec 5w-40.
Tacksam för alla svar än så länge.

Hej Nu har det gått ett bra tag och jag har […]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej ti[…]

Hej Har samma fel här, har haft isär t&a[…]

V90 problem släpvagnsbelysning

Jag köpt hem Mcase-säkringar för a[…]