Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sgeust
Hej, lyckades få sönder telefonen med bilder på timingen på min volvo 850 -97 T-5 och tänkte nu fråga att räcker det med att jag har kamaxlarnas märkningar mot "utskruningarna" i kambältets skydd och vevaxelns markering uppåt? Eller hur funkar det? Kan jag fixa detta med blod svett och tårar eller behöver jag timing- verktyg? :cry:
av sgeust
DayDreamer skrev:Markeringarna säger inte ett dugg så ja du behöver ett tolk verktyg oavsett eftersom att kamhjulen går att justera. Så med andra ord ställer du kamhjulen rätt enligt markeringen så är det inte alls säkert att kammarna står rätt.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000024103/
OK, problemet är att jag har topplocket borta så vad är den lättaste lösningen att fixa timingen?
av sgeust
Lucif3r skrev:Att skaffa tolkar. Du kan jonglera med kammarna om du vill det, med tolkar blir det ändå inget annat än rätt(förutsatt att du inte förväxlar insug och avgas kamen såklart).
Låter ju som en lösning :lol: Hur får jag vevaxeln i timingen? (kan vara en dum fråga). Finns det någon video på hur jag använder tolkarna? och räcker de från biltema eller ska jag skaffa märkes grejer (bahco etc.). Kan jag sätta på ventilkåpan med kamaxlarna och fixa timingen sedan? eller måste jag börja sköta timingen nu med ventilkåpan borta?...
Senast redigerad av 1 sgeust, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Hilmer
sgeust skrev:
Lucif3r skrev:Att skaffa tolkar. Du kan jonglera med kammarna om du vill det, med tolkar blir det ändå inget annat än rätt(förutsatt att du inte förväxlar insug och avgas kamen såklart).
Låter ju som en lösning :lol: Hur får jag vevaxeln i timingen? (kan vara en dum fråga). Finns det någon video på hur jag använder tolkarna? och räcker de från biltema eller ska jag skaffa märkes grejer (bahco etc.)
Om du köper ett kit med tolkar så får du även med en tolk för att "låsa" vevaxeln, Biltemas funkar bra vad jag hört!
Guider finner du säkert snabbt om du söker på nätet, det har diskuterats förr här på forumet så det finns att hitta information om man söker lite.
av sgeust
Hilmer skrev:
sgeust skrev:
Låter ju som en lösning :lol: Hur får jag vevaxeln i timingen? (kan vara en dum fråga). Finns det någon video på hur jag använder tolkarna? och räcker de från biltema eller ska jag skaffa märkes grejer (bahco etc.)
Om du köper ett kit med tolkar så får du även med en tolk för att "låsa" vevaxeln, Biltemas funkar bra vad jag hört!
Guider finner du säkert snabbt om du söker på nätet, det har diskuterats förr här på forumet så det finns att hitta information om man söker lite.
OK, skall jag sätta vevaxelns kugg "märke" uppåt eller har det någon skillnad alls?
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]