Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Musse66
Hej !

Jag har en S70 från -00 där det blivit riktigt tungt att styra på sista tiden. Det verkar inte finnas någon servoassistans överhuvudtaget lägre. Det är inte trögt på vissa ställen utan går tungt hela vägen mellan fulla rattutslag. Jag har smort den där rattaxelknuten under bromsservot, men det gjorde varken till eller ifrån. Så jag tror inte knuten är problemet. Det blir ingen skillnad om motorn är avstängd, går på tomgång eller varvas upp till flera tusen varv, det går lika tungt att vrida ratten.

Enligt Volvo ska det vara den röda servooljan i bilen.
Olja finns det i behållaren, men den är inte klarröd och fin, utan ser lite rödbrunaktig ut i färgen. Den måste bytas i vilket fall som helst.
Frågan är om oljan är så dålig att det är orsaken till problemet med den tröga styrningen eller om oljan fått sin färg pga att något havererat?

Servopumpen snurrar och låter inte illa.
Jag kan inte se några läckor utvändigt på delarna som hör ihop med servostyrningen.

Kan man kolla funktionen på Servopumpen på något vis?

Har någon några förslag på felsökning?

Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Du har inga oljud i framvagnen när du försöker svänga? För det kan ju vara fjäderbenslagringarna / övre fjäderskålarna som är dåliga.
av Musse66
Hej!
Nej, bilen är hur tyst som helst, inget som låter från framvagnen. Jag har stått framför bilen och lyssnat medan en kompis vridit på ratten.
Det enda som jag kan tycka låter är ett svagt skavande ljud vid vissa rattutslag när man sitter bakom ratten och svänger. Men det ljudet verkar komma antingen från kåpan strax bakom ratten eller från någonstans under instrumentbrädan. Det låter mer som om ratten eller rattstången ibland ligger mot någon plast och tar i.
Men det går inte lättare att svänga före ljudet uppkommer eller trögare medan det låter. Min styrning är trög precis hela tiden.
av Musse66
Hejsan.

Jag måste rätta mig själv.
Det ljudet jag hör och som jag trodde kom någonstans från under instrumentbrädan, kommer troligen från vänster fjäderbenslagring. Jag hörde det inte igår när jag stod utanför med motorn igång och kompisen svängde runt på ratten. Med bilen upphissad hörs ljudet tydligt, det knirrar från den lagringen. Men även om det kärvar där, borde jag inte känna servon göra verkan med motorn igång ?

Öppnar jag locket på servooljebehållaren och samtidigt rattar ser jag att oljan rör sig i behållaren. Men det kanske inte är ett tecken på att pumpen fungerar utan bara att oljan flyttas runt i systemet pga att styrväxeln rör sig, eller ?
Är det värt ett försök att byta oljan och se om det gör skillnad eller är det bortkastat ?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Röd olja nej det ska vara grön olja på servosystemen efter 99, självklart går det med röd olja också men jag skulle nog köra på den gröna. Det du INTE ska göra är att blanda den röda och gröna oljan för då kan du blåsa varenda packning i servosystemet.
av Musse66
Min Volvo är tillverkad i februari 2000.

På Volvo gav dom mig den röda oljan när jag köpte, dom borde ju veta. Kan man tycka alla fall.

Att det går att använda antingen den röda eller den gröna oljan har jag förstått, även att man inte ska blanda dom pga att packningarna tar stryk. Jag har alltså inte fyllt på eller bytt oljan än. Det känns lite bortkastat när det inte finns det minsta tecken till att servon vill hjälpa till.
Frågan är varför oljan i min behållare då är mer åt det rödbruna eller bärnstensaktiga i färgen?
I och för sig, blandar man rött och grönt blir det ju gult. Har någon någongång slagit i röd olja i den gröna kanske det blir den färgen som är på min olja och servon kanske funkar ett tag men ger så småningom upp pga trasiga packningar.
Hur kan jag felsöka del för del för att kolla om packningarna är blåsta?
Om jag ska kolla servopumpens funktion, är det enklaste sättet att plocka bort slangen med tryck från servopumpen ner till styrväxeln och se om det sprutar olja ?
av v16v
För att veta vilken olja man ska ha kan man titta på färgen på packningen i påfyllnadslocket.
Röd packning röd olja grön packning grön olja.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]