Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1135514
V70 - 00 (classic), B5244S 170 Hk, Manuell.

Har en tid haft motorlampan lysande. Har varit på Mekonomen och fått felkoderna utlästa, har dock bara dem muntligen, ej själva koderna.

Felaktig signal kamställningsventil, lambdasond främre, lambdasond bakre. Besiktigade efter detta, nästan inget lambdavärde (0.1) och avgasvärdena åt helvete

Har därefter bytt ut alla dessa delar. Beg kamställningsventil (15000 mil) från skroten med garanti, ny denso modellanpassad främre lambda, beg bakre orginal volvo lambda från skroten med garanti. Bytte även olja i samma veva.

Övriga symptom: Tomgången sjunker ner till ca 500 rpm efter belastning, i synnerhet när bilen är kall.

Har verkligen inte råd att felsöka mer och byta ut delar som ändå kanske fungerar. Förslag? Elfel?

Skulle uppskattas mycket med hjälp här!
Senast redigerad av 1 Hawkis, redigerad totalt 0 gånger.
#1135543
Här är extremt viktigt med exakta koder.

Det finns massor av felkoder rörande lamdasonderna, som bara är att dom protesterar. Dvs gör sitt jobb som dom ska.
Dom koderna byter många sond efter, med oförändrat resultat. (Så klart!)
Pengar i sjön och dyrköpt läxa tyvärr.

Du måste ha exakta felkoderna, helst i volvos form (ECM xxxx) men även i ISO-form funkar. Dvs (P0xxxx)
Annars vet man inget alls.

Med så otroligt lågt lamdavärde går den väldigt fett. Dvs för mycket soppa.
Kan vara gasspjäll, LMM, totaltätt luftfilter, dåliga spridare, tokhögt bränsletryck, en cyl som inte tänder, felaktig/defekt lamda, helkass katalysator, mm, mm.....
#1135760
ECM 640A är mycket riktigt omställningsventilen till VVT. "Orimlig signal".
Ett byte borde göra susen eftersom det handlar om magnetkretsen i den. Eller dess kablage.
Inte positionen på kamaxlarna.

Jag TROR att ECU'n skickar ut ström i impulser, så magnetventilen öppnar/stänger så flödet påverkas, och därmed hydrauliskt ställer drevet mer eller mindre beroende på impulserna.
Men nu gissar och spekulerar jag!

Det är nog "omöjligt" att mäta ett "bör-värde" i kablaget, eftersom den inte justerar annat än vid behov, beroende på belastning och motorvarv.
Säkert flera ggr/sek.

Men lamdafelkoderna då?

VVT'n ger inte dom absurda lamdanivåerna.
No way!
#1135799
Har haft en kille här med diagnostikprogram.

Efter några omstarter har felkoderna på lambdasonderna försvunnit.

Det som ligger nu, efter flera raderingar, är:

ECM-4000 Evap ventil
ECM-6400 Kamställningsventil dålig signal / orimligt värde

Vi har provat att byta evap ventil, samma resultat. Bytte ut alla 5 tändspolarna, ingen skillnad.
Provade att polvända CVVTn också. Samma resultat.
Ryckte ut LMM, bilen gick då ännu sämre. Borde innebära att den var funkis.

Fler förslag?
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]