Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Senaste veckorna har min V70 startat som vanligt, så länge jag bara kör en sträcka fram och tillbaka någonstans. Om jag gör ett par stopp på vägen för att handla eller dylikt så har det upprepade gånger nu blivit så att den vid andra eller tredje tillfället inte startar alls. Inget motorljud eller dylikt vid startförsök. Att testa med startkablar till annan bil har inte hjälpt. Jag har då tagit mig hemmåt på annat sätt, men sedan vid tillbakakomst till där bilen står (1-2 timmar senare) så har den startat av sig självt utan att jag har behövt göra något extra. Det kan dock kännas/låta lite "segt" vid uppstart även efter första gången.

Min far misstänker att det är startmotorn. Ev. fukt eller dylikt på någon kabel kanske? (Avseende fukt så bilen varit jäkligt immig och fuktig alla gånger detta har skett, inte bara på utsidan på rutorna utan även inne).

Vore tacksam om någon hade en idé vad det kan vara och hur jag åtgärdar det. Obs. jag är tämligen okunnig om bilar generellt.

Mvh
Du måste undersöka mer själv och berätta här om du vill ha ett hållbart svar. Står startmotorn också helt still när du försöker starta? Glappkontakt i kablar och kontakter konstateras enklast genom att "rycka" och känna på kablarna om dom är lösa. Är batteriet laddat?
Fukt och imma bildas i och för sig alltid på insidan i en bil. På utsidan "vädras" det bort av väder och vind om det av någon anledning skulle uppstå där. Är det kladdig imma? Luktar det något? Är det rätt nivå på kylarvattnet?
Jag skulle spruta en halv burk 5-56 på och runt alla anslutningar till startmotor, generator, elgrejer å jordningar, sen se om det gör någon skillnad. Har räddat en bil från skroten en gång på det sättet.
Kan annars förutom startmotor va värt att fundera lite över tändningslåset, finns nån antenn i där va (?) som kan glappa på äldre modeller å då startar inte bilen ibland men kan ibland.
Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.