Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har antydan till ojämn gång på "Cadillacen" och har inte hittat något uppenbart. Så jag jag kollade igenom lite värden etc i VIDA och fastnade lite på ECM Intake Air Temperature. Enligt VIDA ska LMM beräkna den och den ligger väldigt stilla kring 55 grader C oavsett om jag står stilla, kör på 40 km/h-väg eller i 100 km/h på landsväg. Utetemp +4 grader C.

Känns inte riktigt rimligt att luften skulle kunna värmas upp så mycket under grenröret tycker jag och att det inte varierar mer än någon grad om jag står stilla eller rullar på i gott tempo. Någon som har erfarenhet eller kan kolla på sin egen bil med VIDA? Tänkte att det kanske pekar på en trött LMM. Mätte också maxflöde på LMM och fick knappt 100 g/s med fullgas vid 5000 rpm. Max 200 enligt VIDA.
55 grader låter mycket för att vara vid lmm, kolla så att inte förvärmnings spjället står öppet dvs den som ska styra ifall luften ska förvärmas över grenröret när motorn är kall.
Stämmer att det är vakuum på min bil. Lite svårt att se hur det står då det är under luftburken.

Tänker du att jag ska riva luftburken och starta bilen för att se hur det spjället gör? Funkar kanske.

Någon som vet hur det ska reglera? Är det omgivningstemp eller just air intakt temp t ex?
Kan ju vara en kass tempgivare också.
Har för mig att då sätts ett fast ersättningsvärde, vilket skulle förklara att du hela tiden får ut samma angivna temperatur oavsett omständigheter.
MarcusJ skrev:Kan ju vara en kass tempgivare också.
Har för mig att då sätts ett fast ersättningsvärde, vilket skulle förklara att du hela tiden får ut samma angivna temperatur oavsett omständigheter.
Vilken tempgivare tänker du då? De jag hittade i VIDA gav rimliga temperaturer förutom "Intake air temperature", men där stod i förklarande text att detta är ett beräknat värde från LMM. Därav min misstanke att det är den som inte är helt frisk. Får kolla mer i mellandagarna.

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]