Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1133459
En god vän har fått tag i en fin 850 av första årsmodellen, 1992. Registrerad tidigt i januari -92 så troligtvis tillverkad sent -91.
Jag har för mig att de tidiga 850 hade betydligt högre effekt än angivna 170 hk, detta tack vare andra kamaxlar, bättre insug och möjligen annat avgasgrenrör? Stämmer det? Någonstans i bakhuvudet finns 180-190 hk som egentlig effekt på dessa tidiga 850.

Jag provkörde bilen igår, och den är märkbart rappare och piggare än senare 850 GLT och S70 GLT. Den drar på ordentligt, märkbart från ca 2000 rpm och genom hela registret, och har ett helt underbart motor- och insugsljud! Kan man plocka t.ex. kamaxlar och insug från en -92 och sätta dem i min S70 GLT för att få en lika rolig motor?
Användarvisningsbild
av SRT
#1133469
Har haft en GLT -92 samt nuvarande vinterbil i form av en GLT -97 och kan väl hålla med om att de två första årsmodellerna av GLT var aningen kvickare från lägre varv än de senare versionerna.Men att de skulle ha nått upp till hela 190 hk har jag svårt att tro på.92:an var lite snabbare från lägre varv med andra ord samt hade ett roligare insugningsljud pga annat insug.Däremot så ler jag fortfarande lite vid varje fullgas med automatlåda när GLT var en bil som ibland betedde sig som om den var turbomatad där hela framvagnen skenade iväg utan större kontroll i ratten vid denna fullgas vid t ex omkörning.Sådant upplever man definitivt inte längre med modernare bilar på gott och ont.Tyvärr så var det ganska törstiga bilar där en färddator som håller reda på gasfoten är mycket bra att ha.

Däremot verkar man yra till det rejält i filmen nedan där man påstår att man ska aldrig lägga en ny motor i en ny kaross vilket ju är helt fel.Minns gamla 240 när den kom och de första versionerna som såldes i ett fåtal exemplar med den gamla B20 motorn.Bilar som ingen ville ha efter att man släppt B21:an i samma kaross.

[youtube]gFgb-IRf-EI[/youtube]
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1133499
Det var "pettson" som la upp info tidigare på forumet angående de tidiga årsmodellerna och där han nämnde effekter som sällan understeg 189hk när bilarna lämnade bandet.
Variabelt insug, extraktorgrenrör, vassare kamaxlar (och så klart en anpassad motorstyrning) skiljer de nyare motorerna åt.
Det snackas mycket i vissa kretsar att det skiljer på kamaxlarna redan till andra årsmodellen, så är man ute efter det vassaste så bör man leta efter -92ans. Nästa förändring skedde kring -95 vill jag minnas.

Jag har en GLT -96 nu och hade tidigare en -93 med -92ans motor och det är stor skillnad, även hustruns -93 har en betydligt roligare karaktär än min -96a.
Har kamaxlar från -92 liggande som man är lite sugen på att montera.
#1133503
190 hk på en sugmotor med den cylindervolymen är egentligen inget konstigt alls. -92:ans motor är ju helt klart mycket piggare och rappare i responsen. Kan man byta till det tidiga variabla insuget? Eller är det så mycket krångel att det inte är värt besväret?
Användarvisningsbild
av SRT
#1133508
Men om det nu är viktigt med fler än de här 170Hk så är det ju turbo som gäller som du dessutom kan trimma ännu mer.

[youtube]7RAwyyxTRUs[/youtube]
av jantt
#1133518
Jeg havde en 850 GLT 1992.
Satte 2,5" simons udstødning og bananmanifold. Modificeret spjældskive. Stillet knastakslerne. Åben sportsfilter. Fik målt på dyno til 192,3 HK.

Har nu C70 2,4T 2000. Har tunet fra 193 HK til 280 HK.

Synes stadig 850 var hurtigere i optrækket.
#1133572
-92orna är dom starkaste GLT modellerna på toppeffekten, ja. Dom har vassa kammar, variabelt insug och allmänt aggressiv gång.
Detta uppskattades inte av majoriteten av köparna("bohoo bilen låter för mycket!!! wahhh wahhhh!"), så redan -93 fick den snällare kammar, och -94 försvann det variabla insuget också, och vips så lämnade dom inte mer än 170hk, med ett helt annat register och gång, som visserligen är bättre för vardaglig körning än -92orna, men fortfarande helt åt h-e.
-94 kom även 10-ventilarna med sina 140hk. Dessa motorer lämnar mindre toppeffekt, men effektkurvan är bra mycket bättre än GLT-modellerna, så pass att på lägre varv är 140hk'n betydligt starkare/piggare än GLT-modellerna - vilket är mer lämpligt för vardaglig körning.
I slutet av -94 kom även T5orna, och dom var ju i en klass för sig såklart :)

Men dom "sämsta" GLT-modellerna är helt klart 94 och 95. 96 fick dom motronic4.4 som erbjuder mer tuning-möjligheter och finesser än föregående M4.3. M4.4 följde även med alla(GLT, T5, R..) 20V x70 upp t om 99.

Men, i slutändan är det ändå så att en sugis är en sugis, och på sugisar betyder inte toppeffekten speciellt mycket, utan där är det registret som spelar roll, dvs var effekten finns någonstans.
#1133576
Jag gillar verkligen temperamentet som finns i -92:orna.
Det är väl kombinationen av insug, kammar och grenrör som ger det specifika registret jag vill ha. Toppeffekten är inte så väldans intressant egentligen, och att fixa VVIS-insuget till min S70 är nog väl mycket jobb faktiskt. Men idén är kul, så kanske någon gång i framtiden?

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]