Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo855a
Har en Volvo 855 -96 som jag tappat nycklarna samt larmdosan till. Bilen är låst och larmad. Fick krossa ena rutan för att lägga den i neutralt så vi kunde få upp den på en biltransport.
bagageluckan går att öppna inifrån men inte utifrån, men dörrarna går inte att låsa upp inifrån. Finns det något jag kan göra själv för att lyckas få upp dörrarna? Så man kan byta ut lås o sånt själv?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Dörrarna är låsta med BLL och bagageluckan ska även den vara låst med detta men eftersom att den gick att öppna inifrån vilket det inte ska gå med BLL så är förmodligen BLL på bagagelukan trasig. För att få upp dörrarna från BLL så är det upp låsning med rätt nyckel som gäller. Möjligt att det går att ta bort handtaget på utsidan och försöka komma in mot låskistan och lyckas vrida om där tappen från låscylindern i handtaget sitter. Men problemet är bara att du måste ha dörren öppen för att få bort handtaget på utsidan. Har tyvärr inget bra förslag.
av Volvo855a
LumberJack skrev:Beställa ny nyckel?? Bara knalla in med reg-beviset.

Måste man inte lämna in bilen då?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
näe, inte på så här pass moderna bilar. Räcker med reg.nr/reg.bes så kan dom ta fram rätt nyckel från deras register... MEN, det finns ett undantag - om något smartskaft bytt lås i bilen utan att berätta för volvo så dom har kunnat regga det nya låset...
Användarvisningsbild
av Hilmer
Om man rycker ut relät för c-låsstyrningen, skulle den kunna släppa spärren då!?
Eller det måste till signal på andra hållet för att den ska dra sig ur?
Bara spånar lite...
av MickeM
Blockerat låsläge är den andra låsning som bilen gör, ca 1 min efter att man låst.
Då kopplas innerhandtagen bort. Fördröjning så ingen blir inlåst i bilen av misstag.

Det krävs alltså en upplåsningssignal, alt mekaniskt vrida nyckeln i förardörren, för att det ska gå ur.
(Det bli isr endast förardörren som låses upp, om centrallåset inte jobbar)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Om det inte är någon fördröjning på BLL så är ju antingen BLL kasst, eller något annat fel som gör att timern inte fungerar.
Det SKA vara fördröjning på BLL, det var det t om på -95an jag hade stående på gården :roll:

Förväxla inte "låsning" med BLL, det är 2 olika saker. Givetvis LÅSER bilen direkt, men BLL aktiveras inte fören ca minuten EFTER bilen har blivit låst.
Dom flesta tänker sällan på det då inte många har för vana att stå kvar bilen ~1min efter låsning, alt. inte hör det pga. omgivningsljudet.
Egentligen är den enda anledningen till att jag vet det är för att jag har för vana att låsa bilen, och sen plocka undan verktygen osv, och jag skiter ner mig varje gång :lol: Man borde ju ha lärt sig efter 4½ år tycker man, men ikket.. :roll:
Användarvisningsbild
av Hilmer
Min -96 låser direkt, jag har kollat nu med tidtagarur men det behövdes inte eftersom den låste insidan direkt utan fördröjning.
Detta skedde också efter att jag bytt både BLL-relä och relät till c-låset, har fyra uppsättningar att testa med och alla fungerade på samma sätt.
Dels sitter det c-låsrelä (205/206) med BLL och dels sitter det ett separat BLL-relä (202, fråga mig inte varför dock!?
Jag testade även att demontera BLL-relät, då låser den endast, låser ej upp.
Testade också med ett vanligt c-lås relä (både med och utan BLL-relä) och då låser inte bilen alls, dock klickar det i c-låsen när man stoppar i eller drar ur relät..
BLL går också in direkt om man låser med nyckel i dörren.
Möjligen är det fel på själva låskistan inte vet jag, men tycker det vore konstigt att låskistan skulle i så fall spärra alla dörrar!?

När jag låser min -96a (med BLL) med fjärren så blinkar blinkers till två (2) gånger, när jag låser hustruns -93a (utan BLL) blinkar det enbart en (1) gång, jag har testat med flera VGAII reläer och det är samma med alla. Även när jag monterade mitt relä i hennes bil så var det samma sak.
Jag tolkar det som om att detta indikerar att BLL gått in!??

Det börjar bli hög tid att bagageutrymme[…]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]

P0171

Visst sitter evap-ventil och kolkanister baktill v[…]

Joo, det är den. Jag har använt den n&au[…]