Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Min elhiss till förarfönstret la av för några månader sedan. Rutan gick inte att köra upp. Kontaktbläcken var helt utnötta så jag beställde en ny på ebay.

Nu har jag fått den nya men den har tre fel. Framrutorna går inte att köra upp (men ner) och låsknappen funkar inte.

Knapparna till bakrutan funkar fint och även avstängningen till baksätets manöverknappar. Även pass.fram-knappen funkar att köra upp fönstret med när "master switchen" failade.

Nu tänker jag såhär.... Kan det vara så att låsknappen ligger påverkad åt nåt håll och blockerar signalen som säger upp till framrutorna? Finns det nån vänlig själ som kan testa att trycka ner låsknappen och samtidigt försöka köra upp förarfönstret och/eller passagerarfönstret fram?

Bifogar en länk där man en bit ner kan ta hem elschemat i pdf... Det gick inte att bifoga pdf här...

https://www.matthewsvolvosite.com/forum ... hp?t=22462
Bilagor
Screenshot_20161213-185519.png
Screenshot_20161213-185519.png (675.12 KiB) Visad 265 gånger
Lucif3r skrev:Försöker motorn ens hissa upp rutan, typ att det klickar till eller fönstret rycker till lite, eller är motorn stendöd uppåt? Prova hjälp till med handen.

Annars är det fram med multimetern och mäta som gäller.
Nej inget händer.

Om du har ett likadant system kanske du kan testa mitt förslag ovan? Hålla nere låsknappen å samtidigt försöka stänga framrutorna...
DayDreamer skrev:Testade att trycka ner låsknappen samtidigt som jag kör upp fönstret, händer ingenting fönstret fortsätter att gå upp.
Väldigt snällt av dig!

Då sprack min teori.... Kanske får sikta in mig på en ny enhet igen! Eller har du nån bra idé?
Se ifall du kan spännings mäta kontakten vid motorn, som du ser på den kontakten så är det bara två kablar till motorn. Nu betyder detta inte att det är plus och en minus, utan båda två är plus det kommer ström i en kabel när motorn ska dra ner rutan och ström i den andra kabeln när motorn ska dra upp rutan. Kolla så att du får fram 12V i bägge kablarna till kontakten dvs ta lös kontakten från motorn och mät samtidigt som du trycker på manöverenheten. Du kan även försöka att hitta den rätta kabeln uppe vid kontaktstycket för manöverenheten på så sätt kan du även ohm mäta och se ifall kabeln är hel hela vägen.

Det börjar bli hög tid att bagageutrymm[…]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]

P0171

Visst sitter evap-ventil och kolkanister baktill v[…]

Joo, det är den. Jag har använt den n&au[…]