Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1131873
Hej!

Har nu ett nytt problem med bilen... (V70/98 årsmodell).

Kom hem efter en längre tur igår, med inga problem alls.
Ställde bilen och skulle sedan efter ca 30 min starta igen o åka vidare, den startade då inte/startade men dog på tomgången.

Låtit den stå över natten och startade den idag, den startade direkt och står på tomgång, men efter en stund så dör den.
Försöker man starta den (normalt) så går det inte, ger en lite gas så går det, men nästan direkt när en släpper gasen så går den ner på tomgång och dör.
Ibland så kan den gå på tomgång ca 30sek till någon/några min innan den dör.

Har ni några förslag på vad det kan vara?

Det som nyligen är gjort är:
Byte av katalysator, bränsle/oljefilter, olja, tändstift och den har sedan dess gått utan problem fram tills igår med ovan symtom.

Inga felkoder finns satta i systemet.
Kollat över säkringar o de är hela, bränslepumpen surrar till när en vrider myckeln till läge 2.

Har googlat lite o fått fram att det ev kan vara:
Bränslerelä
Antennringen vid nyckellåset
Ev pumpen

Har även testat med annan nyckel, problemet kvarstår, även testat att ta av - polen utan framgång.
Det finns bränsle i tanken.

Tacksam för hjälp/förslag!
#1132242
DayDreamer skrev:Ryck LMM och se ifall det blir någon skillnad :) Tomgångsmotorn ska väl vibrera och väsnas har jag för mig när tändningen är på.
Testat att rycka LMM, o då går den på tomgång, fast dock lite ostabilt innan den stabiliserar.
Kopplas LMM in så dör den direkt, o den vägrar helt starta med LMM i.
Så det blir byte/test med annanLMM då det verkar vara problemet.
Återkommer när det är gjort!
#1132427
VolvoTraktorn skrev:
DayDreamer skrev:Ryck LMM och se ifall det blir någon skillnad :) Tomgångsmotorn ska väl vibrera och väsnas har jag för mig när tändningen är på.
Testat att rycka LMM, o då går den på tomgång, fast dock lite ostabilt innan den stabiliserar.
Kopplas LMM in så dör den direkt, o den vägrar helt starta med LMM i.
Så det blir byte/test med annanLMM då det verkar vara problemet.
Återkommer när det är gjort!
Gör så, men!! kolla också först så att det inte är någon slang som är trasig, då suger motorn in en massa tjuvluft den vägen och med LMM inkopplad blir värdena totalt galna, drar man ur LMM så går motorn på förprogrammerade värden därav att den kan starta och gå på tomgång med en urdragen LMM om man har en grov insugsläcka, men självklart kan LMM vara felet också.

Är det en volvofälg?

Är Tesla Y verkligen på 360 l? J[…]

Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]