Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1131418
Bil: Volvo V70 2,4 Automat -00
Problem: Ojämn tomgång, ETS-lampa, motorlampa



Hej min vänner där ute.

Jag har, inte utan visst omak, bytt kylaren på min trogna V70. (Här passar jag på att varna för http://www.bildelaronline24.com och alla dess kloner) *1
När jag provstartade efter det tändes ETS-lampan och den förhatliga 'lamda-lampan'. Första felsökning var naturligtvis instruktionsboken.
"Förvärmning dielselmotorer*. Ehh, nää, det tror jag inte, va... :roll:

Google is my friend. "volvo v70 ets-lampa*... Ahh! En miljon träffar (kändes det som). Men att det handlar om gasspjället, det kunde jag förstå.
Innan jag skruvade tillbaka fläkten och kopplade ihop alla kontakter försökte jag starta, nyfiken som jag var. Icke då. Ok, jag skruvar väl i fläkten då. Nu startar den, men förutom de nämnda lamporna går den ojämt på tom gång - bruuUUM, bruuUUM, bruuUM - och tvekar på gaspådrag. Dessutom dör den om jag släpper gasen ...

Nu slås jag av misstanken att något i motorstyrningselektroniken (härlig ord, va?) 'ballade ur' när jag gjorde detta startförsök. :evil:

Fråga: Vad ska jag testa först, bortsett från att koppla in min felkodsläsare (om jag kan hitta den...) i ODB-uttaget?
Hjälp mig med tips och trix :-(O)


/ Hans-Örjan
Senast redigerad av 1 HansOrjan, redigerad totalt 0 gånger.
av MickeM
#1131423
Felkoder först!

Du kopplade bla ur MAP senson, om du bytte kylaren.
Den borde inte tända ETS, men helt omöjligt är det inte.
Du har inte missat elkontakten på den, eller lilla vakuumslangen?

Hade du stora luftslangen från luftfilret på plats när du provstartade?
Annars gick luften förbi LMM, och då "ballar systemet ur".

Sitter allt rätt igen, så borde den gå fint igen, utan annan åtgärd, men du kanske måste släcka felkoderna, för att lampan skall slockna.

Lärdomen av detta är att inte slå til strömmen, innan allt är återanslutet. Än mindre försöka starta.
av HansOrjan
#1131473
MickeM skrev:Felkoder först!

Du kopplade bla ur MAP senson, om du bytte kylaren.
Den borde inte tända ETS, men helt omöjligt är det inte.
Du har inte missat elkontakten på den, eller lilla vakuumslangen?

Hade du stora luftslangen från luftfilret på plats när du provstartade?
Annars gick luften förbi LMM, och då "ballar systemet ur".

Sitter allt rätt igen, så borde den gå fint igen, utan annan åtgärd, men du kanske måste släcka felkoderna, för att lampan skall slockna.

Lärdomen av detta är att inte slå til strömmen, innan allt är återanslutet. Än mindre försöka starta.
Lärdomen är klart och tydligt gjord. Tyvärr även startförsöket... :twisted:

MAP-sensor... elkontakt... vacuumslang... luftslang på LMM...
Du sätter fingret på en hel rad av känsliga punkter...

Men... Som Karl-Bertil Jonsson säger; "Rakryggat säga sanningen!"

* Jag gjorde alltså det förhastade misstaget att starta innan det elektriska var på plats.
* Jag har inte riktig koll på att den lilla vacuum -slangen sitter på rää ställe
* MAP-sensorn vet jag inte ens vad det är, långt mindre var den sitter
* Luftslangen från(?) luftfiltret satt inte på plats...

Herrejävlar, tänker ni nu, har karljäveln inte koll på NÅTT?
Och det smärtsamma svaret är nog: Nä, det verkar inte så...

Men jag skulle ju bara byta KYLAREN!!! inte f-n rodde jag att det var 95% elektronikjobb, det handlar ju för bövelen om
vatten in och vatten ut - och så olja in och olja ut till automatlådan.

Jag skulle behöva få kika under huven till en annan V70, eller iallafall hitta ett par bilder, för att se hur det ska sitta.
Det sitter ju en surv elkontakter i närheten av elfläkten, men de kontakterna kan ju inte kopplas ihop fel; de passar ju
ju bara med sig själv. Det är de där 'detaljerna' som MAP-sensor, lilla vacuumslangen och så... det är de som är problemet.
Och, eftersom jag nu HAR GJORT BORT MIG... hur ska jag ställa allt tillrätta? Jag måste hitta min felkodläsare... :evil:

/ Hans-Örjan
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1131511
HansOrjan skrev: Men jag skulle ju bara byta KYLAREN!!! inte f-n rodde jag att det var 95% elektronikjobb

Det är det inte heller, men du gjorde det till det :wink:

Prova koppla ur batteriet någon timme(fast helst bör felkoder utläsas först..), kontrollera att allt är på sin plats, och sen prova starta bilen igen.
av HansOrjan
#1131526
Lucif3r skrev:
Det är det inte heller, men du gjorde det till det :wink:

Prova koppla ur batteriet någon timme(fast helst bör felkoder utläsas först..), kontrollera att allt är på sin plats, och sen prova starta bilen igen.
Hehe... ja så kan man ju se det :roll:
Bra tips, gratis dessutom.

et är väl bara att bita i det sura äpplet och köpa en felkodsläsare till. Det brukar för övrigt vara det bästa sättet att få den saknade prylen att komma fram. Fråga mig hur jag vet det...

Några åsikter om t.ex. Bitemas eller kjell&Co's läsare? Jag skulle iofs gärna hitta en - till överkomligt pris - som kan släcka krockkuddelampan.

OCH! En fråga, nog så viktig: Kan motorn ta skada av att köras?

Än så länge har jag bara varmkört på tomgång för att byta olja och filter när den ändå står på ramperna.
Användarvisningsbild
av mikethebik
#1131529
HansOrjan skrev:

Herrejävlar, tänker ni nu, har karljäveln inte koll på NÅTT?
Och det smärtsamma svaret är nog: Nä, det verkar inte så...

/ Hans-Örjan

Häng inte alltför mycket läpp över dig själv, det är lätt att glömma bort någon kontakt när man mekar då motorrummet är fyllt av dem på moderna bilar, gjorde samma misstag som du i somras på min dåvarande Pt Cruiser i samband med byte av kylarfläkten. Efter återmontering provstart och omgående tändes motorlampan, hade glömt en kontakt...
Efter bortkoppling av batteriet en halvtimme så funkade allt igen :)

Mike
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1131538
Hade du dom större konststyckena som sitter på sidan av kylfläkten utdragna när du gjorde ett startförsök så är det inte konstigt att du får en massa konstiga fel. Det går några viktiga signaler nämligen igenom dessa kontaktstyckena, bland annat startsignalen till startmotorn. Jag gjorde som dig en gång att försöka starta med dessa kontakter urkopplade det som hände var ingenting satte då tillbaka kontaktstycken och skulle starta samma sak hände absolut ingenting. Jag var tvungen att göra bilen strömlös i 30 minuter innan den glatt startade igen, så prova det gör bilen strömlös :D
av MickeM
#1131590
Du MÅSTE inte läsa felkoderna i detta fall.
Efter din berättelse är det nu uppenbart varför lampan lyser, och den går dåligt.

Återmontera allt, så går den som den ska igen.

När den gör det, och lampan lyser ännu, kan du göra bilen strömlös.
Tämds lampan igen efter det, så behövs felkoder.

MAP sensorn sitter uppepå kylaren, och den fick du nog demontera för att få ur kylaren.
Den har en liten vakuumslang till sig.
Det sitter även ett relä där, som måste återanslutas också.

Kolla flera ggr att allt sitter rätt om den inte går riktigt .

Du har inte förstört något med provstarten!
Det kan du trösta dig med.
av HansOrjan
#1131601
Jaha... nu ska vi se om jag kan få upp några bilder...

:?: Den här lille gynnaren, ska den sitta på eller vid någonting, eller ska den bara sitta fast där de andra kontakterna sitter, under plastläppen ovanför kylaren?
givare.bra.jpg
givare.bra.jpg (193.71 KiB) Visad 884 gånger
:?: Och det här lilla prylen; den har ett litet fäste för att klämmas fast nå'nstans, men jag kan inte hitta var. Och den har en lite snagstump, vad ska ansluts där?
kontakt2.jpg
kontakt2.jpg (209.89 KiB) Visad 885 gånger
:?: Och den här lilla slangstumpen, slutligen. Den kommer från insuget och det är ett litet men tydligt undertryck i den. Var ska den sitta?
vaccumslang1.jpg
vaccumslang1.jpg (253.71 KiB) Visad 881 gånger

Jag tror att det är onödigt att säga det, men min telefon skojade med mig när jag plockade isär allt. De där bilderna jag trodde jag tog innan jag lossade pryttlarna, de finns inte... :evil:

Nu står bilen strömlös, och får stå så över natten.

TACK till er för att nu försöker hjälpa mig!




/ Hans-Örjan
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1131634
Mojängen på första bilden är förmodligen MAP-sensorn, mojängen på bild 2 är EVAP-ventilen, ena slang en ska gå till insuget och den andra slangen ska gå till kolkanistern. Kollar du på vänstersidan av kylarfläkten precis under det ena stora kontakt stycket så ser du två hål som denna EVAP-ventilen ska sitta fast i.

Antar att det är slangen närmast i bilden (3) som du menar? Är osäker men på min sitter det ett T-kors i den, men nu har jag en turbo motor och slangmässigt så är det annorlunda.

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]